تحلیل نظری مقایسه ای کسب و کار کارآفرینانه و غیرکارآفرینانه در اقتصاداسلامی

پیام:
چکیده:
کارآفرینی به عنوان شیوه ی شناسایی فرصت های جدید، تخصیص منابع مورد نیاز برای تعقیب آن فرصت ها با پذیرش نااطمینانی و ایجاد یک سازمان برای اداره ی آن منابع شناخته می شود. این مقاله با بازکاوی رویکرد آموزه های دینی در اقتصاد اسلامی نشان می دهد که کارآفرینی و لوازم و مقدمات آن از دیدگاه سودمندی اقتصادی برای خود، دیگران و اجتماع و به عنوان عاملی در جهت رشد و شکوفایی جامعه تایید می شود. این سودمندی با نوآوری و انجام کار توام با بهره وری و یا ایجاد موقعیت های کاری جدید در جامعه ی اسلامی به دست می آید. بنابراین اقتصاد اسلامی به طور عمیق کسب و کار کارآفرینانه که درنهایت حاصل جمع مثبت است را تایید و تشویق می کند، و هم زمان کسب وکارهای غیرکارآفرینانه که حاصل جمع صفر یا نامثبت اند را مردود می شمارند. قمار، غرر و رهان از مصادیق این کسب و کارهای غیرکارآفرینانه و حاصل-جمع نامثبت هستند. بر این اساس، اقتصاد اسلامی با تشویق و تقویت کسب وکارهای کارآفرینانه از یک سو و هم زمان مردود شمردن کسب وکارهای غیرکارآفرینانه قویا می تواند جهت گیری فعالان اقتصادی را به سمت فعالیت های حاصل جمع مثبت هدایت کند، که تضمین کننده ی شکوفایی اقتصادی است. درنهایت، اقتصاد اسلامی پذیرش نااطمینانی در فعالیت-های حاصل جمع مثبت و کارآفرینانه را تایید و پذیرش نااطمینانی در فعالیت های غیرکارآفرینانه و حاصل جمع صفر را رد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1169094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!