مقایسه ابزارهای توپوگرافی و فرمول های محاسبه قدرت قرنیه با روش تاریخچه بالینی و روش گالیله به دنبال جراحی کراتکتومی فوتورفرکتیو

پیام:
چکیده:
هدف
اندازه گیری قدرت قرنیه با استفاده از توپوگرافی، ارب اسکن، کراتومتری دستی، قرنیه و دو فرمول AdjACCP و AdjEFFRP با TCP گالیله و CHM به عنوان مرجع و مقایسه میزان انطباق و همبستگی این دستگاه ها و فرمول ها در تشخیص قدرت قرنیه در بیماران به دنبال جراحی کراتکتومی فوتورفرکتیو.
روش پژوهش: این مطالعه بر روی 66 چشم از 33 بیمار کاندید جراحی رفرکتیو انجام شد. قدرت مرکزی قرنیه بیماران با استفاده ازکراتومتری دستی، توپوگرافی Tomey، ارب اسکن، Eye sys و گالیله اندازه گیری شد. به علاوه، قدرت مرکزی قرنیه با استفاده از روش تاریخچه بالینی (CHM) و دو فرمول AdjACCP و AdjEFFRP نیز اندازه گیری شد. از شاخص های همبستگی مانند ضریب پیرسون (r) و ضریب همبستگی بین گروهی (ICC) برای توصیف کیفی ارتباط داده ها و از آنالیز رگرسیون برای توصیف کمی ارتباط بین داده ها و از آزمون t برای مقایسه میانگین داده ها استفاده شد.
یافته ها
روش CHM با همه روش های کراتومتری و دو فرمول AdjACCP و AdjEFFRP همبستگی داشت. اما مقادیر کراتومتری دستی، توپوگرافی Tomey، ارب اسکن و Eye sys به طور معنی داری بیش تر از روش CHM بودند (به ترتیب 0.66±0.55-، 0.63±؛0.58، 0.62±0.36- و 0.62±0.51-). CHM کم ترین اختلاف میانگین را با TCP و دو فرمول AdjEffRP و AdjACCP داشت (به ترتیب، 0.63±0.07، 0.77±0.17 و 0.63±0.4) ولی باریکترین محدوده توافق بین CHM و دو فرمول AdjACCP و AdjEFFRP وجود داشت (به ترتیب، 0.37- تا 1.09 و 1.16- تا 1.3).
نتیجه گیری
روش های کراتومتری (شامل کراتومتری دستی و Tomey، ارب اسکن II و Eye Sys) مقادیر کراتومتری قرنیه را بیش تر تخمین می زنند و می توانند منجر به تغییر هایپراپیک در محاسبه لنز داخل چشمی شوند. داده های AdjACCP، AdjEFFRP و TCP کم ترین میزان اختلاف را از نظر میانگین با CHM دارند ولی با توجه به توزیع متفاوت داده ها، بیش ترین میزان توافق بین CHM و دو فرمول AdjACCP و AdjEFFRP وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1182974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!