تاثیر دستورالعمل فاصله های مختلف کانون توجه بیرونی در مقایسه درونی و خود توجه بر یادگیری سرویس بدمین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این پژوهش، مطالعه ی تاثیر دستورالعمل های مختلف کانون توجه بر اکتساب و یادگیری سرویس بلند بدمینتون 18 سال بدون تجربه قبلی انتخاب - بود. روش تحقیق: بدین منظور 55 آزمودنی دختر دانشجو (غیر تربیت بدنی) با دامنه سنی 27 شدند. پس از آموزش مهارت و شرکت در پیش آزمون، براساس نتایج به 5 گروه همگن با دستورالعمل های مختلف تمر ک ز توجه تقسیم شدند. گروه اول "خود توجه" هیچ گونه دستورالعمل توجهی نداشت.گروه دوم دستورالعمل توجه به حرکت دست (توجه درونی) و سه گروه دیگر دستورالعمل توجه بیرونی در فواصل مختلف، به ترتیب راکت، مسیر حرکت توپ و طناب ر ا داشتند . تکلیف : سر ویس بلند بدمینتون (آزمون اسکات- فاکس) در مراحل اکتساب، آزمون یادداری و انتقال بود. در مرحله اکتساب هرفرد 300 کوشش تمرینی را انجام داد. پس از 48 ساعت آزمون یادداری با تعداد 15 کوشش و مدتی پس از آن آزمون انتقال با همان تعداد کوشش و در زمینه متفاوت به عمل آمد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس با اندازه گیری های تک راری و آزمون بونفرونی تحلیل شد .

یافته ها

یافته های مرحله اکتساب و یادداری پیشرفت آزمودنی ها را در همه گروه های تمرینی نشان داد، اما تفاوت معنی داری بین گروه ها نتایج آزمون انتقال تفاوت معنی داری را بین عملکرد گروه تمرکز توجه به راکت در مقایسه با گروه . در این مرحله مشاهده نشد .

بحث و نتیجه گیری

این یافته تحقیق نشان داد که در یادگیری مهارت حرکتی بهتر است .(p>0/ تمرکز توجه به طناب نشان داد(05 تمرکز توجه به عواملی معطوف شود که در ارتباط مستقیم با حرکت است و توجه به عوامل بیرونی غیرمرتبط با تکلیف (مانند طناب در این تحقیق) می تواند نتایج ضعیف تری رابه همراه داشته باشد. بنابراین فرضیه ولف و پرینز(2001) مبنی بر تمرکز توجه به فاصله بهینه مورد تایید قرار گرفت

زبان:
فارسی
در صفحه:
299
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1195206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!