سمبل های «آرمانشهر» در شعر معاصر عربی و فارسی
نویسنده:
چکیده:
آرمانشهر در اندیشه ی شاعران و ادیبان، مدینه ی فاضله و ناکجاآبادی است که در آن، همهی انسانها در آزادی و سعادت زندگی میکنند و از ظلم و جور و بیعدالتی خبری نیست. از این اندیشه در شعر معاصر عربی و فارسی با نمادهای مختلفی یاد می شود و بیشتر، نتیجهی نوعی غم غربت در نهان شاعر است که او را به تخیل جامعهای آرمانی سوق میدهد. «ارم ذاتالعماد»، بهعنوان برترین نماد آرمانشهری در شعر معاصر عرب مطرح است و در مقابل آن، دوران ایران باستان، مدینهی فاضلهی برخی شاعران معاصر فارسی است. همچنین عصر ظهور مهدی موعود، زادگاه و وطن اصلی، از سمبل های مشترک شاعران دو زبان، در ترسیم آرمانشهر خویش است. علاوه بر این، برخی نمادهای تخیلی نیز که زاییدهی اندیشه های رمانتیک شاعران معاصر است، در ترسیم این ناکجاآباد بهکار رفته است. در این مقاله با تحلیل سمبلهای آرمانشهر در شعر معاصر فارسی و عربی، به شیوهی تحلیلی و کتابخانه ای، به پرسشهای زیر پاسخ خواهیم داد:1. سمبلهای متفاوت آرمانشهر در شعر معاصر عربی و فارسی، در چه سمبلهایی تجلی می یابد؟
2. شاعران معاصر دو زبان، در ترسیم مدینهی فاضله، از چه نمادهای مشترک و تخیلیای بهره می گیرند؟
2. شاعران معاصر دو زبان، در ترسیم مدینهی فاضله، از چه نمادهای مشترک و تخیلیای بهره می گیرند؟
کلیدواژگان:
زبان:
عربی
انتشار در:
صفحات:
63 تا 88
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1247496
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
دیگری ایرانی در رمان المایسترو سعد القرش برمبنای نظریه خود و دیگری میخائیل باختین
انتها فیروزی، جهانگیر امیری*، علی سلیمی،
نشریه مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی، پاییز و زمستان 1403 -
خوانشی نو از زنان در جامعه ایران و لبنان بر اساس نظریه گیدنز (بررسی سنت و مدرنیته در دو رمان انا احیا و عادت می کنیم)
شیرین سروش، جهانگیر امیری*، ، علی سلیمی
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، پاییز 1403