به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آرمانشهر » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آرمانشهر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نرجس سادات اکرامی، مهدی نوروز *، آیت شوکتی، فرزاد عباسی

    رنگ را میتوان ابزار انتقال احساس برای سهراب سپهری که شاعری نقاش است، دانست. او در اولین کتاب خود با نام «مرگ رنگ» از دنیای بی رنگی، سخن میگوید و مرگ رنگها در آن مشهود است.
    هدف از نگارش این مقاله کشف ویژگی های پادآرما نشهر وی است که با کاوش در اشعارش، با روش توصیفی- تحلیلی به بار معنایی رنگها و نمادها در خلق فضا توجه شده و با روش تطبیقی، ویژگیهای معکوس آرمانشهر او در شعر «پشت دریاها» از کتاب «حجم سبز»، همینطور ویژگیهای شهر غریب که در همین شعر به آن پرداخته است با ویژگیهای شهری که سهراب با استفاده از مفهوم رنگها و نمادها در «مرگ رنگ» به تصویر کشیده، بررسی و مقایسه میشود. محدوده و جامعه مورد مطالعه، «هشت کتاب» سهراب سپهری میباشد که توسط نشر طهوری منتشر شده است.
    چنین به نظر میرسد پهنه بی رنگ ترسیم شده در کتاب «مرگ رنگ» او که گویای زندگی در فضایی رعب انگیز میباشد، تاریک و مملو از تنهایی ست و شاعر آن را با نمادها و رنگهای تیره با بار معنایی منفی ساخته است؛ میتوان این فضا را با «شهر غریب» که شاعر در شعر پشت دریاها از کتاب حجم سبز، از آن یاد و دور شدن از آن را تاکید میکند، تطبیق داد.
    دلیل بسامد بیشتر رنگ سیاه و تعابیر معادل در آن در «مرگ رنگ»، این است که شاعر بی رنگی و مرگ رنگها را با سیاهی و تیرگی معادل دانسته است؛ شهری که با نمادهای منفی و رنگ غالب سیاه در این کتاب میبینیم، پادآرمان شهر اوست که ترجمان بی رنگیست.

    کلید واژگان: سهراب, سپهری, آرمانشهر, پادآرمانشهر, مرگ رنگ}
    Narjes Sadat Ekrami, Mehdi Norooz *, Ayat Shokati, Farzad Abbasi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Color can be considered as a means of conveying feelings for Sohrab Sepehri, who is a poet-painter. In his first book called "Marge Rang", he talks about the world of colorlessness, and the death of colors is evident in it.

    METHODOLOGY

     The purpose of writing this article is to discover the characteristics of his anti-utopia, which by exploring his poems, with a descriptive-analytical method, the semantic load of colors and symbols in the creation of space was paid attention to, and with a comparative method, the reverse characteristics of his utopia in the poem "Behind the Seas" from the book " Green volume", as well as the characteristics of the strange city that he discussed in the same poem, with the characteristics of the city that Sohrab depicts using the concept of colors and symbols in "Death Color", are examined and compared. The scope and community under study is Sohrab Sepehri"s "Eight Books" published by Tahori Publishing House.

    FINDINGS

     It seems that the colorless area depicted in his book "Marge Rang", which is indicative of living in a terrifying atmosphere, is dark and full of loneliness, and the poet made it with symbols and dark colors with a negative meaning. This space can be compared with the "strange city" that the poet emphasizes on remembering and moving away from in the poem "poshte Daryaha" from the book "Hajme Sabz".

    CONCLUSION

     The reason for the higher frequency of the color black and its equivalent meanings in "Marge Rang" is that the poet equated the colorlessness and death of colors with blackness and darkness; The city that we see in this book with negative symbols and the predominant color of black is his anti-ideal city, which is the translation of colorlessness.

    Keywords: Sohrab, Sepehri, Utopia, Anti- Utopia, Marge Rang}
  • فاطمه مرادی*، خسرو قاسمیان، ساناز مجرد
    جامعه نگری و جامعه نگاری، موضوعی است که قدمت آن به شکل گیری نخستین جامعه های بشری می رسد. جامعه، بستری برای شکل گیری هویت فردی و تعامل با دیگران است. از این رو در بررسی جامعه، هم نگاه به خویشتن مورد توجه قرار می گیرد و هم ارزیابی دیگران. منتقد اجتماعی، شخصیتی است که در جامعه نگری خود در ارزیابی دیگران به تفسیر وضعیت موجود روی می آورد. از سوی دیگر با ارایه ی راهکارهای اصلاحی که برخاسته از نظام فکری و اعتقادی اش است هویت خود را بازنمایی می کند. در پژوهش حاضر، نقش منتقد اجتماعی در شعر سنایی بررسی شده است. سنایی در نقش منتقد اجتماعی به سه سطح از جامعه توجه می کند: بستر جامعه، طبقات اجتماعی، نظام حکومتی.ازاین رو شخصیت سوژگانی او در سه قالب قرار می گیرد: سوژه ی مفسر، سوژه ی متخیل و سوژه ی مصلح.  در این پژوهش که بخشی از یک پژوهش گسترده تر است با بررسی شعر اجتماعی سنایی به دو پرسش اساسی پاسخ داده شده است. نخست این که منتقد اجتماعی کیست و دیگر این که نقد اجتماعی چگونه شکل می گیرد. در نهایت، بررسی های این پژوهش نشان می دهد که منتقد اجتماعی با تفسیر وضع موجود و تخیل وضعیت آرمانی به ارایه ی راهکارهای اصلاحی می پردازد و نقد اجتماعی در چنین عرصه ای شکل می گیرد.
    کلید واژگان: سنایی, شعر اجتماعی, سوژه ی منتقد, آرمانشهر}
  • Zakarya Bezdoode *, Negar Monfared Saeed

    In accordance with Emmanuel Levinas’s ethics, the interconnection between the subject and its Other is equated with the master-slave relationship, which is not by any means absolute. This article aims at illustrating an oscillating state of master-and-slave relation with regard to Levinas’s ethics in Margaret Atwood’s MaddAddam trilogy. The Face of the Other becomes a ‘poor master’ who needs help and yet gives a serious order to the subject, one that he should obey. Subsequently, the Other deprives the subject of his/her wealth, thus overcoming its own poverty; therefore, the Other as a ‘poor master’ and the subject as a ‘wealthy subject’ constitute an ethical relationship. Founding the argument on the above-mentioned Levinasian principles, this paper approaches the altruistic intentions of Atwood’s post-apocalyptic characters, and inspects how the post-apocalyptic world of her MaddAddam trilogy is ultimately orientated towards, if not also predicting, a return to now bygone humanistic, ethical and communal society.

    Keywords: Subject, Post-Apocalyptic, Levinas’s Ethics of the Other, Margaret Atwood, Utopia}
  • آسیه سوینی، کامران پاشایی فخری*، پروانه عادل زاده

    شاعران و نویسندگان به عنوان اعضای جامعه، در تمامی مکان ها و در همه روزگاران دیدگاه های خود را درباره اوضاع جامعه خود ابراز کرده اند. در این میان، ملک ا لشعراء بهار و هاینریش بل از دو کشور ایران و آلمان به عنوان مطرح کنندگان دیدگاه های سیاسی و اجتماعی خود به قصد انتقاد از وضعیت موجود و آشکار ساختن نارسایی ها و ناروایی های جامعه خویش، انسان ها را به بازآفرینی ذهنی جامعه رهنمون ساخته اند. در این تحقیق سعی شده است با بررسی شاخصه های آرمانشهر و بیان تعاریف و مفاهیم، این موضوع را در اشعار ارزشمند ملک الشعراء بهار و داستان های هاینریش بل مورد بررسی قرار داده و دیدگاه های این دو را در این خصوص تبیین نماییم و با تکیه بر تعاریفی از شاخصه های آرمانشهر نشان دهیم که شاخصه های آرمانی ملک الشعراء بهار و هاینریش بل جنبه جهانی داشته و پیامی آرمانی برای انسان امروزی به شمار می آید.

    کلید واژگان: ملک الشعراء بهار, هاینریش بل, آرمانشهر, ادبیات تطبیقی}
    Asiyeh Soveini, Kamran Pashaei Fakhri*, Parvaneh Adel Zadeh

    Poets and authors as members of the society have always expressed their views about societies' situations. Amongst all Malek o-Sho'Ara Bahār and Heinrich Böll from Iran and Germany had stated their political and social viewpoints in order to criticize the existing situation and unwrap their own societies' injustice and lacks. The present research attempts to survey and study the abovementioned subject in Malek o-Sho'Ara Bahār's valuable poetries and Heinrich Böll's stories to express their ideas and views; then it shows that ideal criteria were global for Malek o-Sho'Ara Bahār and Heinrich Böll by focusing utopia's criteria and are known as ideal message for today's human.

    Keywords: Malek o-Sho&#039, Ara Bahār, Heinrich Böll, Utopia, comparative literature}
  • اسحق رحمانی، شیوا متحد
    شهر آرمانی نمایانگر حقیقتی است دست نیافتنی که از گذشته های دور همواره در اندیشه انسان وجود داشته و پناهگاه او برای گذر از ناملایمات روزگار و تلخی های هستی بوده است. این نامرادی ها سبب شده که شاعران معاصر بکوشند در آثار خود دنیایی آرمانی و شایسته زیستن انسان بیافرینند. در این آرمانشهرها کمال مطلوب، دستیابی به نظام و سامانی عقلانی و انسانی است که شر و فساد و سایر خوی های تباه کننده بدان راه نداشته باشند. پژوهش حاضر، به آفرینش آرمانشهر و متضاد آن پلیدشهر، در اندیشه دو شاعر معاصر ایرانی و عراقی، مهدی اخوان ثالث و عبدالوهاب البیاتی، می پردازد. محیط یکسان زندگی دو شاعر، برداشت و واکنشی یکسان را از رویدادهای هستی برای دو شاعر در پی داشته است. اخوان و بیاتی هر دو نگاهی یکسان به پدیده آرمانشهر داشته اند و در مقابلش پلیدشهر را نیز تصویر کرده اند، اما در پرداختن به این موضوعات تفاوت هایی نیز باهم دارند که این پژوهش به شرح این تفاوت ها می پردازد.
    کلید واژگان: آرمانشهر, پلیدشهر, انسان آرمانی, آزادی, اسطوره}
  • منیر زیبایی *

    «نوستالژی» به عنوان یکی از مباحث مطرح در روان شناسی، در حوزه ادبیات نیز از موضوعات مهم شعر معاصر عربی و فارسی به شمار می آید. از جمله شاعران معاصری که حسرت گذشته های خوش ازدسترفته و یادکرد آن ها در اشعارشان بسامد فراوانی داشته نازک الملائکه و مهدی اخوان ثالث است. موقعیت و شرایط زندگی و جامعه، اندیشه و عاطفه قوی و آشنایی با بسیاری از شاعران و بزرگان منجر به برانگیخته شدن حس نوستالژیکی قوی در این دو شاعر شده است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی نمودهای نوستالژی در دیوان دو شاعر به روش تحلیلی توصیفی، به بررسی و تبیین رویکردهای نوستالژیک در شعر نازک الملائکه و مهدی اخوان ثالث بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که حسرت دوران کودکی، گذشته تاریخی و اسطوره ای، غم غربت، مرگ و دوری از آرمانشهر در شعر دو شاعر از بسامد بیش تری نسبت به دیگر مفاهیم نوستالژیک برخوردارند.

    کلید واژگان: غم غربت, دوری, حسرت, وطن, آرمانشهر, مرگ اندیشی, شعر معاصر عربی و فارسی}
    Monir Zibaei

    "Nostalgia" is known as one of the alive subjects in psychology as well as in the field of literature and as Arabic and Persian contemporary poets' topics. Sigh, yearning and thinking about old good days could be seen frequently in Nazik al-Malaika and Mehdi Akhavan Saless's poetries. Positions, life and society situations, thoughts and emotions and being familiar with many other poets caused strong nostalgia sense excitation. This article intends to study nostalgia manifestation in abovementioned poets' works in analytical – descriptive method. The results show that yearning on childhood, historical and mythical past, homesickness, death and being far away from utopia are of the most frequency in their poetries.

    Keywords: homesickness, yearning, hometown, Death, Arabic, Persian contemporary poetry}
  • فهیمه میروانی *

    آرمانشهر و داشتن مدینه فاضله از دیرباز ذهن انسان را به خود مشغول کرده است و انسان همواره در رویاها و افکار خود در پی رسیدن به آن بوده است. در دنیای معاصر، ادبیان و شاعران به نوبه خود به این موضوع از زاویه های گوناگون پرداخته اند و آرمانشهر در آثار آن ها بازتاب ویژه ای دارد. سهراب سپهری از ایران و ویلیام باتلر یتز شاعر ایرلندی تبار انگلیسی نیز، در اشعار خود به این موضوع پرداخته اند. مقاله حاضر پژوهشی توصیفی- تحلیلی در حوزه ادبیات تطبیقی است که به بررسی و مقایسه دو شعر «پشت دریاها» و «سفر به بیزانس» از این دو شاعر با عطف بر مضمون آرمانشهر و سمبل های موجود در این دو شعر می پردازد، حاصل آن کشف شباهت ها و یکسانی هایی است که در اندیشه دو شاعر است. هرچند در خاستگاه فلسفی دو شاعر(شرق و غرب) تفاوت های وجود دارد اما این مفهوم در هر دو شعر نقش و رنگ یکسانی دارد. چرایی وجود آرمانشهر برای هر دو شاعر تقریبا یکی است و راه رسیدن به آن نیز یکسان است. برای هر دو آرمانشهر، نه خیال محض ونه واقعیت صرف است، آمیزه ای است از هر دو. آنچه در آرمانشهر در انتظار آنان است نیز یکسان است. آرمانشهر یعنی معرفت، معنویت و جاودانگی.

    کلید واژگان: آرمانشهر, سفر, معرفت, جاودانگی, ایده آل گرایی}
    Fahimeh Mirvani Mirvani

    Utopia and dreamland have always been human concern and he has dreamt about it in his thoughts. In the contemporary era the literates and poets have worked on it from different aspects and utopia owns a special effect in their works. Iranian Sohrab Sepehri and English William Butler Yeats also applied utopia in their poetries. This paper – which is done descriptive analytical – in the comparative literature field studies two poems: "beyond the seas" and "Sailing to Byzantium" with Utopia and the existing symbols as the main subjects. The result is finding out similarities in poets' thoughts. Although their hometowns are west and east, the utopia concept has the same meaning in their minds and poetries. Utopia for both is one place and the way to reach there is also the same. For both it is just and only a dream and not a reality. Utopia for both means perception, spirituality and immortality.

    Keywords: utopia, journey, Perception, Spirituality, immortality}
  • فاطمه حیدری *
    از زمانهای دور، از زمان هبوط آدم بر روی زمین، آدمی که بهشت برین، آرمانشهر حقیقی را با تمام وجود دیده و احساس کرده بود، ساختن جهانی که عدالت کامل بر آن حاکم باشد، اندیشه اندیشمندان، شاعران، فیلسوفان و ابنای بشر را به خود مشغول داشته است. از افلاطون که نمونه جامعه آرمانی را در جمهورش از پادشاهی آرمانی ایرانی گرفت تا سرتوماس مور و فارابی، همه در جستجوی آرمانشهر یا اتوپیایی بودند که ایدهآلترین جامعه بشری به شمار میرود. در این میان سهم شاعران و عارفان ایرانی نیز از فردوسی، نظامی، سعدی، عطار و جامی گرفته تا شعرای معاصر غیرقابل انکار است و از نظر نگارنده سهم عطار در ساختن جامعه آرمانی در منطقالطیر از دیگران اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. عطار جامعه آرماناش را بر اساس ویژگی های خاص آرمانشهرها در قاف بنا میکند و پادشاه آرمانیاش کسی است که ویژگی های رهبر و فرماندار آرمانی را به تمامی داراست و او کسی جز ذات مقدس سیمرغ نیست.
    کلید واژگان: عطار, منطقالطیر, آرمانشهر, سیمرغ, قاف}
  • فرزاد قائمی
    ادبیات آرمان شهری از حیث محتوا، دربرگیرنده آرزوی تحقق جهانی با شرایط بهتر و آرمانی (آرمان شهر) یا حاوی تصور جهانی مطلوب و در عین حال انتزاعی (ناکجا آباد) است. این نوع ادبی، بر مبنای انگیزه اصلی واحدی که نوستالژی و آرزوی بازگشت به خاستگاهی ازلی است، و با توجه به پارادایم های فکری شکل دهنده به آن ها، ساخت های مشخصی را شکل داده است. در خاستگاه شناسی و تحلیل کیفی نوع ادبیات آرمان شهری. احساس نوستالژی و وحشت از تبعید به دنیای خاکی (لغزیدن به سطح خودآگاهی) و تصویر کهن الگویی شهر آرمانی و بهشت زمینی، عوامل اصلی شکل دهنده به این نوع است. این شهر، ساختی کهن الگویی (مشابه پردیس آسمانی) در روایات اساطیری، ساختی فانتزی در روایات مذهبی و عامیانه، ساختی تمثیلی در ادبیات تعلیمی، ساختی رمزی در ادبیات عرفانی دارد. در این جستار، ضمن مرور و طبقه بندی الگویی این گونه ادبی، انواع آن در سه زمینه آرمان شهر اساطیری، آرمان شهر فلسفی، آرمان شهر روایی تعلیمی، و نمودهای هر کدام از این الگوواره ها در فرهنگ ایرانی و ادبیات کلاسیک فارسی بررسی شده است.
    کلید واژگان: آرمانشهر, ادبیات آرمانشهری, آرمانشهرگرایی, شهر پردیسی, بهشت, کهن الگو, نقد کهن الگویی}
    Farzad Ghaemi
    Utopian literature, in terms of content, includes the dream of a world with better and ideal conditions or an image of favorable and yet abstract (nowhere) world. Based on a single main motivation, nostalgia and the desire to return to eternal origin and due to the intellectual paradigms form them, this genre has formed certain structures. From the perspective of realizing the origin and having a qualitative analysis of a utopian genre, nostalgia and the fear of deportation to the mundane (slip to the level of consciousness) and proposing an archetypal image of the ideal city and the earthly paradise are the things can be considered as the main causes form the genre. This city has an archetypal structure in mythological narratives (as Heavenly Paradise), fantasy structure in religious and popular narratives, allegorical structure in didactic literature and mysterious structure in mystical literature. Reviewing and paradigm-based classifying this literary genre, its different types in three areas of Mythical Utopia, Philosophical Utopia and Narrative-Didactic Utopia will be studied in present paper, beside the manifestation of these paradigms in Iranian culture and Persian classic literature.
  • طرح ها وپایه های اندیشه ادبی در آرمانشهر امین ریحانی
    مریم هاشمی
    امین ریحانی (1876-1940) از زمره ادبایی است که ادبیات خود را از شخصیت های وزین و پرمغز ادبی اقتباس می کند، به گونه ای که ذاتیت ادبیات و ذاتیت اندیشه های ادبی حفظ می شود. مقصود وی از ادبیات در آرمانشهرش این بود که باید ادبیات به عنوان ابزاری در جهت برانگیختن احساسات و انگیزش قضایای امت و همکاری با زندگی جامعه وتصویری صادق از تصاویر متنوع زندگی با آیین ها و تراژدی های گوناگون باشد. هم چنین بیانی راستین از جامعه باشد به گونه ای که پدیده های آن با گرایش های مختلف قومی وجریان های بشری مواجه گردد. همچنین بر این مهم متمرکز است که شعر در عین حال که نیرومند و مفید است، باید ثمربخش و لذت آفرین نیز باشد لذا از شاعران آرمانشهر می خواهد که بر علیه اوضاع غمگین و اندوهناک اطرافشان بجنگند زیرا وظیفه وجودی شعر این است که شرایط ملی را بهبود بخشیده و احساس عزت وکرامت انسانی ایجاد کند. شعر باید برای عبرت گیری و یادآوری باشد و به انسان در استمرار فعالیت های عقلی و روحی اش، کمک کند. صدای شاعر حقیقت همان صدای ملت و مردمش است و در شعر وی باید هم زیبایی ابیات و هم تعالی فلسفه و هم عشق به بشریت جمع باشد. روش معتمد در این مقاله، دو گونه است، اولا: روش توصیفی که اندیشه های ادبی ریحانی را از خلال تالیفات متناسب با موضوع پژوهش دنبال می کنیم. ثانیا: روش تطبیقی که درآن تمایزاتی که ریحانی میان ولتر و روسو در بررسی اقسام نویسندگان آرمانشهر قائل شده است، بررسی می شود.
    کلید واژگان: اندیشه ادبی, آرمانشهر, نویسندگان, شعر وفلسفه, شاعران, ادبیات متعهد}
  • علی اصغر باباصفری، مولود جوانمرد
    مدح و ستایش یکی از گونه های مهم ادب غنایی است که بخش عظیم ی از اولین نمونه های شعر فارس ی تا پایان قرن ششم را در برگر فته و تا کنون تحقیقات متعددی درباره آن انجام شده است اما محققان معاصر همواره با دیدگاه نقد اخلاق ی بدان نگریسته اند و بسیاری جنبه های اجتماعی و ادبی آن مغفول مانده است. در این پژوهش در دیدگاه ابونصر «مدینه فاضله» سعی بر آن است که با در نظر گرفتن ویژگی های رهبر فارابی به عنوان الگو یی در فرهنگ اسلامی و مقایسه آن با صفات ممدوح در اشعار مدحی جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی، نشان داده شود که جمال الدین در مدایحش به توصیف حاکم آرمانی خویش پرداخته است و به عبارت دیگر، ممدوح را نه آن گونه که هست بلکه آن گونه که باید باشد، به تصویر کشیده است. هشت خصوصیت حکمت، عدالت، برتر ی ذا تی نسبت به د یگران، حاکم یت مطلق، خوش سخنی، دوری از آز، عزم راسخ و جنگاوری، می ان رهبر آرمانشهر فارابی و ممدوح وصف شده در اشعار مدح ی جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی مشترک است و نشانه های دیگری از جمله عدم تطبیق حاکم وصف شده با واقعیت های تاریخی می تواند آرمانی بودن ممدوح جمال الدین نظریه را قوت بخشد.
    کلید واژگان: آرمانشهر, ابونصر فارابی, جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی, مدح, ممدوح}
    Eulogy is one of the important branches of lyrical literature that contain a large part of Persian poetry up to the end of 6th century. Several researches have been done about it but Contemporary researchers have always considered it as a ethical criticism subject. As a result، they have not mentioned many social and literary aspects of it. In this research we have tried، with considering the feature of leader of Utopia in Hakin Abu Nasre Farabi views – as a model in Islamic culture – and with comparison of it with Mamdooh in the poetry of Jamaluddin Abdul Razzaq، we have shown that this poetry has described his ideal leader in his praised poetry. In other words، the poetry has shown him how he should to be not how he is. According to these studies، eight features like: wisdom، justice، inherent superiority، sovereignty، well-spoken، stay away from greed، willpower and warrior are the same between leader of Utopia of Farabi and Jamaluddin Abdul Razzaq and Mamdooh described in his poetry and other signs such as mismatch between his described leader with historical facts have strengthen this theory.
    Keywords: Utopia, Abu Nasr, Farabi, Jamaluddin Abdul Razzaq Esfahani, Eulogy, Mamdooh}
  • حسنعلی عباسپور اسفدن *، احمد رنجبر

    اگر چه اولین بار واژه «یوتوپیا» را تامس مور، نویسنده و فیلسوف انگلیسی ساخته است، بشر از دیرباز در برابر ناکامی ها، بیدادگری ها و ناهمواری های زندگی سعی کرده است طرح شهری آرمانی را تصویر کند. انگیزه بشر از طرح این شهر خیالی این بوده است که از دردها و رنج های خود بکاهد و معایب و محاسن جوامع را بازگو کند. در کانون بشری، شاعران، فیلسوفان و نویسندگان زیادی چون افلاطون، ارسطو، فارابی، نظامی و... با طرح این موضوع به ویژگی ها و چگونگی شکل گیری آن پرداخته اند. در ایران باستان نیز جلوه هایی از شهریاران آرمانی مانند جمشید، فریدون، کیخسرو و سیاوش و آرمان شهرهایی مانند گنگ دژ و سیاوشگرد دیده می شود که در شاهنامه فردوسی منعکس است. در این مقاله به نمونه هایی از این جلوه ها به ویژه در داستان سیاوش اشاره شده است.

    کلید واژگان: آرمانشهر, شاهنامه, سیاوش, پیمانداری, صلح جویی}
  • یحیی معروف، فاروق نعمتی
    آرمانشهر در اندیشه ی شاعران و ادیبان، مدینه ی فاضله و ناکجاآبادی است که در آن، همهی انسانها در آزادی و سعادت زندگی میکنند و از ظلم و جور و بیعدالتی خبری نیست. از این اندیشه در شعر معاصر عربی و فارسی با نمادهای مختلفی یاد می شود و بیشتر، نتیجهی نوعی غم غربت در نهان شاعر است که او را به تخیل جامعهای آرمانی سوق میدهد. «ارم ذاتالعماد»، بهعنوان برترین نماد آرمانشهری در شعر معاصر عرب مطرح است و در مقابل آن، دوران ایران باستان، مدینهی فاضلهی برخی شاعران معاصر فارسی است. همچنین عصر ظهور مهدی موعود، زادگاه و وطن اصلی، از سمبل های مشترک شاعران دو زبان، در ترسیم آرمانشهر خویش است. علاوه بر این، برخی نمادهای تخیلی نیز که زاییدهی اندیشه های رمانتیک شاعران معاصر است، در ترسیم این ناکجاآباد بهکار رفته است. در این مقاله با تحلیل سمبلهای آرمانشهر در شعر معاصر فارسی و عربی، به شیوهی تحلیلی و کتابخانه ای، به پرسشهای زیر پاسخ خواهیم داد:1. سمبلهای متفاوت آرمانشهر در شعر معاصر عربی و فارسی، در چه سمبلهایی تجلی می یابد؟
    2. شاعران معاصر دو زبان، در ترسیم مدینهی فاضله، از چه نمادهای مشترک و تخیلیای بهره می گیرند؟
    کلید واژگان: آرمانشهر, شعر معاصر عربی و فارسی, نماد}
    Y. Maroof, F. Nemati
    «Arman Shahr» in the thought of poets and litarymans is a city of pleasure and unknown place with in which all hunan bings live in freedom and happiness، and there is no cruelty and injustice. This thought has been mentioned in contemporary Arabic and Persian poetry with different symbols، and is often the result of a kind of exile sorrow inside the poet that guides him to an ideal society dream. City of «Eram Zat Al Emad» is proposed as a more clear symbol for desire in contemporary Arab poetry. Similarly، ancient Iran period makes a pleasure place (Madina Fazeleh) for many of the contemporary persian poets. Also the date of appearance of Mahdi promised (pbuh)، place of born and main home are common symbols of two langunges'' poets، in drawing their city of pleasure. On the other hand، many of dramatical symbols، wich are the result of romantic thought of contemporary poets، are used in the design of this unknown city. In this article، we will answer the following questions by analysis of the pleasure symbols in Persian and Arabic contemporary Poetry: • In which kind of symbols are represented the different symbols of Arman-shahr (pleasure city) in contemporary Persian and Arabic poetry? • Which kind of common symbols and dramatical symbols used by contemporary poets of two languages in drawing of Madina Fazeleh?
    Keywords: Arman, shahr (city of pleasure), Symbol, Contemporary Persian, Arabic poetry}
  • حسینعلی قبادی، مریم صادقی*، ناصر نیکوبخت

    نظامی گنجوی، در نگرشی غالب، بیشتر به شاعری تغزلی و پیرو مکتب غنایی شهرت یافته است اما واکاوی دقیق آثار وی حقیقتی دیگرگونه از سیمای واقعی نظامی برای انسان امروزی بازگو می کند که همانا ساحت خردورزانه و تعلیمی او و سخن پردازی هنرمندانه و پرشگرد او در پروردن معنی و خلق شعر حکمی و انسانی است. توجه به پیوند هنرمندانه صورت کلام او با معانی بلند و در نتیجه فربگی کلام حکیمانه اش، تصویری جامع الاطراف از نظامی به نمایش می گذارد که تک ساحتی و یکسونگری ذهنی را از او بازمی دارد. از این روست که عموم آموزه های وی جنبه های جهانی به خود گرفته و پیامی نو برای انسان امروز به ارمغان آورده است. این پژوهش بر آن است که جنبه های جهانی و پیامهای انسانی شعر نظامی را با تاکید بر مخزن الاسرار بررسی نماید.
    روش پژوهش در این نوشتار، توصیفی- تحلیلی با تکیه بر رهیافت هرمنوتیک است که با استقصا درآثار نظامی، بویژه مخزن الاسرار و به روش اسنادی صورت گرفته است. از نتایج کاربست این رهیافت علمی و تتبع در آثار یادشده برمی آید که از نظر این شاعر بزرگ، توجه به خویشتن شناسی و تامل در ساحتهای بیکران وجود آدمی، راهکاری اساسی برای رهایی از قید و بندهایی است که مخل آرامش فکری و روحی انسان است. از این رو، اهمیت دادن به مکانت و کرامت انسان در گردونه هستی و نفی خشونت و دعوت به نیکی و صلح، از محورهای عمده پیامهای نظامی است و تاویلات ویژه و نگاه وی به جهان با رویکرد ی فرازمانی و فرامکانی، حکایت از جهانی بودن پیامهای او دارند.

    کلید واژگان: نظامی, پیام های جهانی, آرمانشهر, مخزن الاسرار, اقبالنامه}
    Hosseinali Ghoabdi, Nasser Nikubakht, Maryam Sadeghi

    Nezami is known as a lyric poet who follows the lyric school, but a investigation of his works, shows that he is eloquent, wise man and witty (skillful) superior in creation of meaning. He is a world-wide scholar and a powerful poet who is not only as the producer of meaning but also has such a power that can make a complex poetic and artistic elements in his work with new messages to the modern people. With a descriptive-analytical approach, the researchers have made a complete investigation in Makhzan-al-Asrar and Iqbal Nameh to reveal their universal and humanistic messages. The results of the study clearly show that the main theme of his works refers to the potentials of human existence which can bring peace to human mind. Among Nezami's teachings are the dignity of human life which urges for security and peace and also opposition against any transgression.

    Keywords: Nezami, Human, Universal, Messages, Iqbal Nameh, Makhzan, al, Asrar}
  • خلیل حدیدی، محمد علی ضیایی علیشاه

    آرمانشهر یا نیک شهر و دنیای وارونه آن یعنی پاد آرمانشهر یا آنچه گاه از آن با عنوان پلید شهر و دوزخ شهر نام می برند همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های صاحبان خرد و اندیشه و خاصه ادیبان و شاعران بوده و حضوری پررنگ در متون ادبی داشته است. نگارندگان در این مقاله به بررسی دو مفهوم آرمانشهر و پاد آرمانشهر در شعر دو تن از شاعران نوپرداز معاصر، سهراب سپهری و طاهره صفارزاده پرداخته‌اند. به این منظور ابتدا به تبیین این دو واژه پرداخته و تاریخچه ای از حضور آن ها در متون ملل مختلف را یادآوری می کنند سپس به تحلیل اشعار سهراب سپهری در جهت واکاوی اندیشه آرمانشهر در شعر او پرداخته و در ادامه پاد آرمانشهر مرحوم طاهره صفارزاده را در اشعار او نشان می دهند. از دیگر اهداف این مقاله نگاهی غیر مستقیم به نقاط اشتراک و افتراق در دنیای مطلوب دو شاعر است

    کلید واژگان: آرمانشهر, پاد آرمانشهر, سهراب سپهری, طاهره صفارزاده}
    Khalil Hariri, MohammadAli Ziaie Alishah

    Utopia" or "My City" and the inverted world of the "anti-utopia" or what is sometimes known as "city of evil" and "Hell Town" brand name, always as one of the concerns of the thinkers, Literary men and poets has been present in literary texts. This article reviews the concept of "utopia" and "anti-utopia" in, two of the modern contemporary poets, "Sohrab Sepehri" and "Tahere. Safarzadeh" deals. To do this, first the explanation of these two words and a history of their presence in the texts of different nations have been dealt with. That we have analyzed the poems of Sohrab Sepehri regarding the idea of searching for utopia, and continued to deal with anti-utopia in Late Tahere Saffarzadeh’s Poems. The final purpose of the article has been an indirect glance at the similarities and differences between the favorite world of the two poets.

    Keywords: utopia, antiutopia, Sohra Sepehri, Tahera Saffar zadeh}
  • سید محمد مرندی، زهرا جان نثاری لادانی
    استنلی گرامن واینبام، نویسنده علمی-تخیلی دهه های 1920 و 1930 در آمریکا، واقعیت مجازی را در ابتدای شکل گیری این گونه ادبی در داستان هایش پیش بینی کرد. در آثار واینبام، ماشین در تولید فضا و زمان های مجازی نقش بسزایی دارد. اختراعات داستانی واینبام زمینه را برای فرار ذهن فراهم می کند، اما این سفر نیازی به حضور فیزیکی مسافر ندارد. همچنین، فضا و زمان های مجازی در آثار واینبام آرمانی نیستند، هرچند به آرمانشهر بسیار شبیه اند. این فضا و زمان های مجازی گاهی از ویژگی ضدآرمانشهری نیز برخوردارند، و آرمان ها و رؤیاهای شخصیت اصلی داستان را در هم می کوبند. واینبام رابطه ای روایی میان ذهن و ماشین برقرار می کند. به نظر می رسد واینبام در خلق آثارش از آتلانتیس نو و اندیشه های فرانسیس بیکن بسیار الهام گرفته است. اما این بدان معنا نیست که او آرمان های بیکن درباره فناوری را به یکباره پذیراست. پژوهش حاضر با مرور چند داستان علمی-تخیلی واینبام، به بررسی چگونگی تاثیر آرمانشهر علمی بیکن بر تعبیر واینبام از مفاهیم ذهن و ماشین در فرایند تولید فناوری خواهد پرداخت. پژوهشگران با بهره گیری از رویکردی تطبیقی، شباهت ها و تفاوت های داستان های علمی-تخیلی واینبام و آرمانشهر داستانی بیکن را باز خواهند جست، و با مستندات لازم نشان خواهند داد که فلسفه علمی بیکن در ابتدای قرن هفدهم، زمینه ساز ایجاد و رواج داستان های علمی-تخیلی در ابتدای قرن بیستم بوده است.
    کلید واژگان: استنلی گرامن و اینبام, ماش ین, ذهن, فرانسیس بیکن, آرمانشهر, علم و فناور ی, واقعیت مجازی}
    Seyed Mohammad Marandi, Zahra Jannessari Ladani
    Stanley G. Weinbaum was one of the American science fiction writers of the 1920s and 1930s who anticipated virtual reality early in the development of the genre in the United States. The machine in Weinbaum’s science fiction plays a crucial role in the production of virtual space and time. Not only does Weinbaum’s gadgetry function within the domain of spatial alterity, but they also provide temporal escapes in terms of time travel requiring no physical presence on the part of the traveler. But the consequent alterity is not necessarily utopian, as one is usually witness to the destruction or modification of the invented gadget as soon as the utopian plans of the inventor yield dystopian results. Weinbaum appears to have launched an allegorical relationship between the function of the mind and the machine as two agents capable of procuring virtual reality not only as means of escape, but also maturation. Creating his fiction, Weinbaum seems to have been inspired by Francis Bacon’s mindset in The New Atlantis. The present research seeks to study the influence of the Baconian utopia of science on Weinbaum’s interpretation of the machine and the mind in the process of the production of technology. Employing a comparative method, the researchers try to discover the similarities and differences between Weinbaum’s science fiction and Bacon’s fictional utopia to prove that the Baconian utopian-scientific discourse in the seventeenth century was resuscitated by Weinbaum’s science fiction in the early twentieth century.
  • مریم حسینی

    دیدار سنایی با پیر در بخشی از کتاب حدیقهالحقیقه با پرسش هایی درباره سرزمینی که وی (پیر خردمند) از آنجا آمده، همراه است. پیر آن جایگاه را «شهرخدا» می نامد و از ویژگی های آن برای شاعر سخن می گوید:گفتم آخر کجاست آن کشورگفت: از کی و از کجا برترجای کی گویمش که شهرخدایجای جان است و جان ندارد جایدر این مقاله بررسی ماهوی و جغرافیایی شهری که سنایی آن را «شهر خدا» می نامد، موردنظر است. این سرزمین را سهروردی «ناکجاآباد» و «عالم مثال» و یا «عالم صور معلقه» هم نامیده است. هدف مقاله پیش رو، بحث درباره ویژگی های این شهر است. «شهر خدا» در نظر عارفانی چون سنایی، سرزمینی ماورایی است که عارف می تواند با گریختن از قبای جسم به سوی آن راهی شود؛ سرزمینی است که منشا و مرجع تمامی ارواح است. همه آنچه در زمین وجود دارد ریشه در آن سرزمین دارد. بحث درباره تاثیرپذیری سهروردی از سنایی در آفرینش ناکجاآباد و عالم مثال هم از دیگر اهداف این جستار است. همچنین ویژگی های آرمان شهری این سرزمین آن را به ایده مدینه فاضله (یوتوپیا)ی فیلسوفان نزدیک می کند.

    کلید واژگان: سنایی, شهر خدا, پیر, آرمانشهر, عالم مثال}
  • علی منتظمی، علی نوروزی، علی اکبر احمدی چناری
    آرمانشهر، جامعه ای آرمانی و مطلوب در خیال و رویای بسیاری از اندیشمندان بزرگ است که خاستگاه اولیه آن، ایده آلیسم افلاطونی در کتاب جمهوریت می باشد. این مقاله به تحلیل اندیشه آرمانشهری «فوزی معلوف» از نام آوران رمانتیسم عربی در قصیده «علی بساط الریح» می پردازد. به این منظور، ابتدا مفهوم آرمانشهر و علت اوج گیری این اندیشه در مکتب رمانتیسم بررسی شده، سپس در ادامه بعد از معرفی مختصری از قصیده، به جهت ساختار روایی آن، عناصری مانند: کشمکش، گفتگو و زمان و مکان بررسی شده است. بخش بعدی به کارکرد و نقش تخیل رمانتیکی در آفرینش جهان آرمانی شاعر اختصاص یافته و در بخش پایانی نشان خواهیم داد که آزادی به عنوان بزرگترین رؤیای شاعر، در بردارنده مفاهیمی آرمانی مانند: آرامش، عدالت، عشق راستین و جاودانگی است.
    کلید واژگان: فوزی معلوف, علی بساط الریح, آرمانشهر, آزادی}
    Dr. Ali Dr. Montazemi, Dr. Ali Dr.Nowroozi, Ali Akbar Ahmadi Chenari
    Utopia is an ideal society imagined and dreamed by most great thinkers. It originated in Plato’s idealism in the book “Republica”. This article deals with Fawzi Ma’louf ’s utopia in the ode: «Ala Besat al - Rih». He is a well- known poet of Arabic Romanticism. In this paper, first the conception of utopia and the reason of it’s predominance in romanticism are examined, followed by a brief introduction to the ode. Regarding the narrative structure of the ode, we will discuss the drama elements such as: conflict, dialogue, time and place, used here to depict the poet’s utopia, Next section is devoted to the function and role of romantic imagination in creating poet’s ideal world. In the final section, we will demonstrate that freedom as the greatest dream of the poet, includes ideal concepts such as: peace, justice, true love and eternity.
  • مهدی پرهام، فرزاد قائمی
    یکی از کهن الگوهای مشترک در همه فرهنگهای بشری که جلوه هایی نزدیک به هم در اساطیر، ادیان و متون ادبی اقوام مختلف بشر دارد، "کهن الگوی شهر پردیسی" است که تصویری خیالی برگرفته از خاطره ازلی انسان از بهشت است و آرزوی تحقق جهانی با شرایط بهتر و آرمانی، مهم ترین مضمون آن به شمار می رود. از نمودهای اصلی این کهن الگو در فرهنگهای بشری، اعتقاد به شهر آرمانی است که جلوه ای ادبی را در میان انواع مختلف ادبی به وجود آورده است که از آن به "ادبیات آرمانشهری" تعبیر کرده اند. آنچه در همه این نمونه ها مشترک است، وجود روحی کهن الگویی منبعث از حافظه ناهشیار جمعی است و آنچه عامل تفاوت در این انواع است، زمینه های فرهنگی، اساطیری، آیینی، مذهبی، فکری و سیاسی متفاوتی است که در پس زمینه هر متن وجود دارد. نمودهای معروف کهن الگوی شهر پردیسی در فرهنگ کهن ایرانی و ادبیات کلاسیک فارسی، در پنج عنوان قابل تقسیم بندی هستند: 1- نمود های کهن الگوی شهر پردیسی در اساطیر ایران باستان و شاهنامه فردوسی 2- نمود های کهن الگوی شهر پردیسی در معماری ایران باستان 3- قرایتهای فلسفی از کهن الگوی شهر پردیسی در قالب مدینه فاضله 4- آثار تفسیری- تعلیمی و روایت ادبی سفر شاه سالک به پردیس زمینی 5- ناکجاآباد عرفانی؛ تفسیری انتزاعی از کهن الگوی شهر پردیسی 6- فرهنگ و ادبیات شیعی و قرایت مذهبی از کهن الگوی شهر پردیسی در این جستار، پس از مقدمه ای درباره کهن الگوی شهر پردیسی در ناخودآگاه جمعی بشر، انواع و نمودهای آن در فرهنگ ایرانی و ادبیات کلاسیک فارسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    کلید واژگان: کهن الگوی شهر پردیسی, آرمانشهر, بهشت, اسطوره, ادبیات آرمانشهری}
  • بهزاد قادری سهی، زهرا جان نثاری لادانی
    دانش و خردافزاری در یک دوران، اکسیر زندگی آدمی و دریچه ای به سوی روشنایی و جستجوی حقیقت شناخته می شود و در دوران دیگر، ویرانگر و جهنمی. فرانسیس بیکن در آرمانشهر خویش با چراغ دانش به دنبال سروری بر جهان است؛ این در حالی است که در قرن نوزدهم ویلیام بلیک در سردرگم آباد جهنم بر سرنوشت شومی که کارگاه بزرگ خرد گریبانگیر پویندگی خیال و اندام وارگی هستی جاودان کرده بود، می گرید. این مقاله با گذر از آرمانشهر تا جهنم، به مقایسه دو نگرش متفاوت درباره خرد می پردازد و از این رهگذر، شیوه کار، ساختار، و میزان پویندگی دو نویسنده را در آتلانتیس نو و کتاب یوریزن خواهد سنجید. هدف از این پژوهش این است که ببینیم نگاه های گوناگون به دانش و خردورزی چگونه بر ادبیات هر دوران تاثیر گذاشته است.
    کلید واژگان: بیکن, بلیک, آتلانتیس نو, کتبا یوریزن, صورت (Form), خرد, آرمانشهر}
    This paper is a comparative study between Francis Bacon's The New Atlantis and William Blake's The Book of Urizen. The researchers will examine the two writer's views about science and its impact over two different epochs. In this respect, methods and forms of acquiring knowledge will be scrutinized to reveal how different these authors are in their definitions of scientific thought. The researchers will also show how the notion of progress helps shape method and form in each work. The aim is to illustrate the two dominant attitudes towards science in the seventeenth and the nineteenth centuries and the way these outlooks influenced literature in each era.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال