بررسی میدانی ویژگی های حرفه ای و سطح دانش عرضه کنندگان گیاهان دارویی (مطالعه موردی:شهرکرمانشاه)

پیام:
چکیده:
مقدمه

طب سنتی از گذشته بخشی از فرهنگ وجزئی از سیستم بهداشتی مردم بوده است. در این میان، استان کرمانشاه از لحاظ غنا و تنوع گونه ای گیاهان دارویی درحدمطلوبی قرار داشته و وجود عطاری های متعدد و بازار سنتی که محل عرضه گیاهان دارویی وادویه جات می باشند حاکی از توجه و علاقه مردم این دیار به گیاهان دارویی می باشند.

روش ها

این مطالعه با هدف بررسیویژگی های حرفه ای واحدهای عرضه کننده گیاهان دارویی و میزان دانش عرضه کنندگان این گیاهان در سال 90 برروی عطاری های شهرکرمانشاه صورت گرفت.روش تحقیق به کار رفته با توجه به اهداف آن، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه توزیع کنندگان گیاهان دارویی در سطح شهر کرمانشاه تشکیل داده اند که تعداد 25 واحد توزیع کننده در این مطالعه شرکت داده شدند.ابزار تحقیق پرسشنامه هایی محقق ساخت بود که به منظور جمع آوری داده ها با استفاده از روش های اسنادی و میدانی نسبت به طراحی پرسشنامه اقدام گردید. ابتدا روائی پرسشنامه، توسط کارشناسان مربوطه مورد تایید قرار گرفت و یک مطالعه راهنما با انتخاب 10 نفر ازعطاران، خارج از محدوده تحقیق، جهت بررسی پایایی ابزار سنجش انجام شد. میزان آلفای کرونباخ پس از اعمال تغییرات لازم، (87/0= α) به دست آمد که حاکی از پایا بودنابزار تحقیق است.

نتایج

حاصل از این تحقیق نشان دادکه اکثریتنمونه های مورد بررسی(2/79%)، از سطح دانش متوسطی در زمینه گیاهان دارویی برخوردارند و 9/45% از ایشان نیز از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند. نتایج حاکی از آن بود کهمیزان شرکت اکثریت عرضه کنندگان گیاهان دارویی در دوره ها و کلاس های آموزشی نیز در حد متوسط (88%)بوده است. پرفروش ترین گیاهان موجود درعطاری هاگل گاوزبان، دارچین، زردچوبه، زنجبیل، نعناع، کاسنی وبابونه بودند.بیشتر خریداران برای درمان بیماری های گوارشی، اعصاب وروان وسرماخوردگی به عطاری هامراجعه می کنند.

نتیجه گیری

لذا پیشنهادمی شود باتوجه به اینکه در این شهر، رشته تولید گیاهان دارویی ومعطر درحد کارشناسی وجودداشتهو جهاددانشگاهی کرمانشاه فعالیت هایی در خصوص گیاهان دارویی دارد، مجوز عطاری ها وفروشگاه های عرضه گیاهان دارویی به متخصصان این رشته داده شود وتوسط نهادهای ذیربط، دوره های آموزشی برای سایر عرضه کنندگان نیز برگزار گردد.همچنیناز طریق دانشگاه علوم پزشکی بر فعالیت عطاری ها نظارت وبازرسی صورت گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
291
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!