بررسی اثر عصاره آبی سیر بر میزان نیتریک اکساید سرمی موش

پیام:
چکیده:
مقدمه
از سیر با نام علمی Allium Sativum در طب سنتی ایران به عنوان درمانی برای بیماری های مختلف مانند عفونتها، سرطانها و... یاد شده است. نیتریک اکساید در طی پاسخ های ایمنی و التهابی تولید می شود. با توجه به اثرات متعدد سیر و اعمال مختلفی که نیتریک اکساید در بدن دارد برآن شدیم تا در این مطالعه اثر عصاره سیر را برسطح سرمی متابولیتهای نیتریک اکساید (نیترات و نیتریت) موشهای balb/c بسنجیم.
مواد و روش ها
30 سر موش balb/c ماده 6-8 هفته بطور تصادفی به 6 گروه تقسیم شدند. سه گروه موشهای گروه های دارو که روزانه 20میلی گرم بر کیلوگرم عصاره سیر و گروه های کنترل هم حجم آن سرم فیزیولوژی بصورت درون صفاقی دریافت می کردند. موشها در سه گروه مجزا 24 ساعت، یک هفته و دو هفته بعد از آخرین تجویز کشته شدند. بعد از تهیه سرم، میزان نیتریت و نیترات هر سرم با روش گریس سنجیده شد. نتایج بدست آمده با آزمون آماری تی- استیودنت بررسی گردید.
نتایج
سطح نیتریت اولیه سرمی 24 ساعت و یک هفته بعد از آخرین تجویز عصاره سیر 5/7 و 29 درصد و سطح نیترات+نیتریت 42 و 12 درصد، نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. دو هفته بعد از آخرین تجویز نسبت به گروه کنترل نیتریت اولیه 5 /2 درصد کاهش ولی سطح نیترات+نیتریت به میزان 8/ 4 درصد افزایش یافته است. هیچ یک از اختلافات مشاهده شده با آزمون T-Test از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
عصاره سیر موجب افزایش سطح سرمی متابولیتهای نیتریک اکساید می شود ولی این تاثیر از نظر آماری معنی دار نیست؛ و این اثر سیر تا دو هفته بعد ازتجویز باقی می ماند ولی به مرور زمان ضعیف می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!