ضخامت رشته های عصبی شبکیه در بیماران مبتلا به بیماری اسکلروز متعدد (ام اس) با و بون سابقه نوریت اپتیک

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی میزان ضخامت رشته های عصبی شبکیه (Retinal Nerve Fiber Layer (RNFL در بیماران مبتلا به بیماری (Multiple Sclerosis (MS به وسیله (Optical Coherence Tomography (OCT و مقایسه آن با افراد طبیعی و تعیین ارتباط آن با مدت زمان ابتلا به بیماری.
روش پژوهش: پنجاه و نه بیمار از مبتلایان به بیماری MS مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی مغز و اعصاب بیمارستان امام حسین (ع) که در مرحله تثبیت شده بیماری بودند، انتخاب شدند. از این تعداد 35 نفر سابقه حداقل یک نوبت نوریت اپتیک (Optic Neuritis (ON را داشتند و 24 نفر باقی مانده فاقد سابقه ای از ON بودند. سی نفر از مراجعه کنندگان به درمانگاه های بیمارستان امام حسین (ع) که شرح حالی از بیماری چشمی و یا مغزی را نداشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. جهت اندازه گیری ضخامت RNFL، OCT از نوع Stratus Spectral Domain استفاده شد.
یافته ها
RNFL در بیماران با سابقه ON به طور قابل ملاحظه ای نازک تر از بیماران بدون سابقه ON بود. (میانگین به ترتیبμm 86.6±11.81 و μm 95.04±11.29، P<0.001). ضخامت RNFL در بیماران مبتلا به MS شامل افراد با و بدون سابقه ON به طور معناداری کم تر از افراد طبیعی بود. (میانگین μm 105.83±8.32 برای گروه شاهد، P<0.001) در بیمارانی که سابقه ابتلای ON را تنها در یک چشم خود داشتند ضخامت RNFL در چشم درگیر کم تر از چشم غیردرگیر بود. (میانگین به ترتیب μm 81.52±12.31 و μm93.83±10.46، P<0.001). ضخامت RNFL در افراد با سابقه بیماری بیش تر از یک سال به طور معناداری کم تر از بیماران با سابقه بیماری کم تر از یک سال بود P>0.05). RNFL) در چهار موضع و نیز میانگین ضخامت موضع در چشم مبتلایان به MS پیش رونده کم تر از افراد مبتلا به RRMS بود ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. (میانگین به ترتیب 86.2±13.38 و 89.79±12.46، P<0.09).
نتیجه گیری
بررسی ضخامت لایه رشته های عصبی شبکیه در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروز، معیاری کمی (Quantitative) از میزان از دست رفتن آکسون در سیستم اعصاب مرکزی و پیشرفت بیماری و ناتوانی حاصل از آن به دست می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
367
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1442982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!