تاثیر آموزش گروهی روان شناختی بر نگرش مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نسبت به بیماری روانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات نشان داده اند نگرش اعضای خانواده نسبت به بیماری روانی، رفتار آن ها را متاثر می کند و این امر ممکن است باعث کاهش کیفیت مراقبت از بیمار شود. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی روان شناختی بر نگرش مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نسبت به بیماری روانی انجام گرفته است.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی که در 1394 انجام یافته است، تعداد 74 نفر از مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی که بیماران شان سابقه بستری در بخش های روان پزشکی بیمارستان روان پزشکی رازی تبریز را داشتند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. به مراقبان خانوادگی گروه مداخله طی 8 جلسه آموزش روان شناختی داده شد. نگرش مراقبان خانوادگی نسبت به بیماری روانی با استفاده از پرسشنامه نگرش نسبت به بیماری های روانی قبل و بعد از مداخله ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون کای دو، تی مستقل ، تی زوج و تحلیل کواوریانس در نرم افزار SPSS v.13مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که در پیش آزمون اختلاف آماری معناداری از نظر میانگین نمره نگرش نسبت به بیماری روانی بین گروه مداخله و شاهد وجود نداشت (به ترتیب 51/8±54/92 و 43/9±52/90؛ 05/0p).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشانگر این است که آموزش روان شناختی موجب بهبود نگرش مراقبان خانوادگی نسبت به بیماری روانی می شود. روش های آموزشی مناسب مانند آموزش روان شناختی گروهی برای ارتقای نگرش مثبت خانواده های بیماران مبتلا به اختلال روان پزشکی می تواند موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!