بررسی شیوع سزارین و علل انجام آن در مراکز زایمانی دولتی شهرستان کاشان سال 1393

چکیده:
زمینه و هدف
عمل سزارین نقش مهمی در کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از زایمان در مادر و جنین دارد. اما مساله نگران کننده در مامایی مدرن میزان بالای سزارین است. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، میزان مورد انتظار سزارین در کشورهای مختلف باید 15-10 درصد زایمانها باشدکه میزان آن در ایران حدود 65-50 درصد است. لذا با توجه به شیوع بالای سزارین مطالعه حاضر به منظور تعیین شیوع سزارین و علل انجام آن در مراکز زایمانی دولتی شهرستان کاشان در سال 1393 انجام شد.
روش کار
این مطالعه به روش توصیفی مقطعی بر روی 5751 زایمان انجام شده در بیمارستانهای شبیه خوانی و شهید بهشتی کاشان در سال 1393 انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز از داده های ثبت شده در دو مرکز زایمانی دولتی توسط پژوهشگر استخراج شد. میزان سزارین نسبت به کل تعداد زایمانهای انجام شده در این دو مرکز بدست آمد و همچنین علل سزارین نیز از پرونده بیماران استخراج شده و اطلاعات بدست آمده در چک لیستی که بدین منظور توسط پژوهشگران تهیه شده بود وارد گردید. داده ها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی، آزمون های کای دو و t- مستقل در spss-v.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد 9/50 درصد (2928 نفر) زایمانها در مراکز زایمانی دولتی شهرستان کاشان به روش سزارین انجام شده بود و از بین زنان سزارین شده بیشترین فراوانی مربوط به زنان با تعداد 2-1 حاملگی و سنین 29-25 سال بود. بیشترین علت ، سابقه سزارین قبلی (3/35%) بود و دیسترس جنینی (8/14%)، دفع مکونیوم (7/8%) و عدم پیشرفت لیبر (4/7%) در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای سزارین در شهرستان کاشان، باید راهکارها و اقداماتی از جمله برگزاری کلاسهای آموزشی برای زنان باردار جهت کاهش شیوع سزارین ارائه گردد و همچنین با توجه به شیوع بالای سزارین تکراری توصیه می شود برنامه ریزان و مسئولان امر اقداماتی در جهت افزایش زایمان واژینال بعد از سزارین انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1550225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!