امکان تحصیل معرفت اطلاقی و نفس الامری در حکمت متعالیه
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ملاصدرا در قبال مساله امکان تحصیل معرفت اطلاقی و نفس الامری برای نفس دو رویکرد کاملا متفاوت دارد. وی در نگرش عام، بنابر بر مشرب قوم، توانایی نفس انسان در شناخت حقایق اشیاء را مورد تردید قرار می دهد. صدرالمتالهین در نگرش خاص به جهت تاکید بر ماهیت وچودی و کمالی ادراکات نفس و وحدت آنها با نفس در حین ادراک، به ارائه تبیین در این خصوص می پردازد. از دیدگاه صدرا توقف نفس در ادراک ظواهر و اعراض اشیاء ناشی از حدوث جسمانی و خساست وجودی آن است. وی تعالی و اشتداد نفس را مرهون فرایند وحدت آن با ادراکات وجودی اش می داند. ملاصدرا معتقد است به هر میزان که نفس در فرایند وحدت با ادراکاتش گسترش بیشتری یابد؛ به همان میزان از شواغل و حجاب های معرفتی تعالی یافته و در نتیجه خواهد توانست از ظواهر اشیاء عبور کرده ادراکاتی ماخوذ از کنه و ملکوت اشیاء را تحصیل نماید.
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1580116
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بررسی و تبیین وجودی و کارکردی قوه متخیله در فلسفه اسلامی
*، فاروق طولی
نشریه پژوهش های عقلی نوین، پاییز و زمستان 1402 -
ارائه مدل و تحلیل ساختاری نقش دولت الکترونیک در اجرای خط مشی های کیفی صادرات نفت در وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران
یونس بهادری، سنجر سلاجقه*،
فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، پاییز 1402 -
الگوی رهبری خدمتگزار مبتنی بر سبک شهید حاج قاسم سلیمانی در راستای برنامه ریزی منطقه ای
داود بیک خورمیزی، محمد جلال کمالی*، ، زهرا انجم شعاع
فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، پاییز 1402 -
بررسی و نقد مدعای دکتر سروش در باب تحقق قیامت از دیدگاه ملاصدرا
*،
مجله پژوهش های علم و دین، بهار و تابستان 1401