بررسی جنبه های نمایشی حکایت «رابعه، دختر کعب» الهی نامه عطار برای اقتباس تئاتری
نویسنده:
چکیده:
حکایت رابعه، دختر کعب، از الهی نامه عطار نیشابوری، در بین ده ها حکایت این شاعر و نویسنده صاحب نام، ازجمله معدود حکایت هایی است که حائز ویژگی های نمایشی است. این ویژگی ها که نشات گرفته از بهره گیری عطار از تصویر و نمایش به جای نقل و توصیف صرف است، به این متن ارزش نمایشی بخشیده است و وجود عناصری چون کشمکش، گره افکنی، بحران، گره گشایی، شخصیت پردازی و صحنه پردازی در بطن ساختار داستانی منسجم و مناسب، همچنین درون مایه ارزشمند و اخلاقی، آن را به متنی مبدل ساخته است که می توان از آن در ساخت نسخه ای نمایشی (تئاتری) بهره گرفت. مقاله حاضر با دیدگاه ادبیات تطبیقی و به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و تبیین جنبه های نمایشی این حکایت بر اساس عناصر تراژدی ارسطویی برگرفته از کتاب فن شعر، می پردازد و ظرفیت ها و جنبه های نمایشی این حکایت کهن ادبی را برای تبدیل به نمایش نامه ای جذاب و تاثیرگذار، به مخاطبان نشان می دهد. علاوه بر آن می کوشد با ارائه تصویری دقیق از عناصر تئاتر ارسطویی، برداشت نسبتا جامعی درباره خصوصیات این نوع تئاتر به مخاطب ارائه نماید.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 68
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1583719
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
مقایسه مشرب عرفانی نجم الدین رازی و علی بن ترکه اصفهانی (با تاکید بر رساله های «عشق و عقل» و «عقل و عشق» (مناظرات خمس))
فرشاد اسکندری شرفی، *
مجله پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، بهار و تابستان 1403 -
تحلیل زبان شطح بر اساس الگوی گفتمان پویا در «شرح شطحیات» روزبهان
زهرا افتخار، *، مسعود آلگونه جونقانی
نشریه عرفان پژوهی در ادبیات، بهار و تابستان 1403