بررسی چالش های مدیریت بیمارستان: یک مطالعه کیفی در بیمارستان های شیراز

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مدیریت بیمارستان در دهه های اخیر با چالش های متعددی روبرو بوده است. شناسایی و حل این چالش ها موجب ارتقای کارایی و اثربخشی فعالیت های بیمارستان می شود. این مطالعه با هدف شناسایی و تبیین چالش های پیش روی مدیریت بیمارستان انجام شد.
مواد و
روش
مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1393-1394 انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران بیمارستان های آموزشی و درمانی، مدیران ستادی دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند که در مجموع 24 نفر از افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این مطالعه جهت گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه و بحث گروهی متمرکز استفاده شد. همچنین از روش تحلیل محتوا برای تحلیل داده های مطالعه استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه چالش های مدیریت بیمارستان در پنچ مضمون (ساختار و تشکیلات دانشگاه، قوانین و دستورالعمل ها، منابع و امکانات، ضعف دوره های آموزشی و سیاست های کلان و بالادستی) تقسیم بندی شد. تغییر فرهنگ و باورها، تغییر ساختار و تشکیلات و آموزش و توانمندسازی به عنوان راهکارهای عبور از چالش ها بیان شد.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که مدیران بیمارستان ها با چالش های متعددی که اکثر آنها مشکلات سازمانی و فرایندی هستند روبرو بودند. افزایش ارتباط بیمارستان با سایر مراکز، حمایت مدیران ارشد از مدیران بیمارستان، تقویت فرهنگ مدیرپروری و شفاف نمودن شاخص های بیمارستانی از مهم ترین عوامل جهت کاهش این چالش ها بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1771825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!