راهبردهای مقابله با مشکلات و تعیین همبسته های آن در دانش آموزان دختر ناحیه 3 شهر شیراز در سال 94

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نوجوانی مرحله ای حیاتی است با زمینه های جدید و مخاطره آمیز که نیاز به تصمیم گیری دارد. چنانچه نوجوان دارای راهبردهای مقابله ای کارامد نباشد و توانایی کمی برای درک هیجان های خود و دیگران داشته باشد، در برخورد با فشارها و بحران های دوران نوجوانی توان کمتری خواهد داشت و مشکلات رفتاری بیشتری را به صورت پرخاشگری، افسردگی و اضطراب نشان خواهد داد. پژوهش حاضر با هدف تعیین سبک مقابله ای مورد استفاده در دانش آموزان دختر کلاس هشتم شهر شیراز و تبیین رابطه آن با متغیرهای دانش آموزان مذکور انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که حجم نمونه آن 105 نفر از دانش آموزان دختر کلاس هشتم ناحیه سه شیراز در رده سنی 15-13 سال بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای– تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های دموگرافیک و راهبردهای مقابله با مشکل جمع آوری شد. سپس داده ها با استفاده از آمار توصیفی، تی مستقل، من ویتنی و آنوا تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بین نمره راهبردهای مقابله ای با تحصیلات پدر) 3/0(p=، تحصیلات مادر) 001/0 (p= و شغل پدر )04/0 (p= ارتباط آماری معناداری وجود داشت. میانگین و انحراف معیار نمره کل راهبردهای مقابله با مشکل 26/187± 96/1166 به دست آمد. همچنین دانش آموزان مورد پژوهش بیشتر از سبک مراجعه به دیگران استفاده می کردند و از سبک های کارامد و ناکارامد به میزان مساوی استفاده می کردند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه دانش آموزان از هر سه راهبرد همزمان استفاده می کردند، اما میزان استفاده از راهبرد مراجعه به دیگران بیشتر از سایر راهبردها در دانش آموزان دختر مورد مطالعه بود؛ لذا دلیل روی آوردن بیشتر دانش آموزان به این سبک نیاز به بررسی های بیشتر و گسترده تر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1771871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!