مدل صدرایی در تفسیر اصل برابری در حقوق بشر
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در باب حقوق بشر دو گفتمان فراقراردادی و قراردادی مطرح است و تساوی حقوق و نیز تساوی در برابر حقوق، مسبوق به تساوی مستحقان است؛ با این تفاوت که: در گفتمان فراقراردادی، تساوی مستحقان امری عینی است و ریشه در حقیقت واحد و جامع دارد، و در گفتمان قراردادی، تساوی مستحقان با فرض و اعتبار تامین می شود. اما ظاهرا کثرت نوعی انسان صدرایی با طرح انسان های متباین نمی تواند با تساوی حقوق مستحقان سازگار باشد. پرسش محوری این جستار آن است که چگونه با پذیرش کثرت نوعی انسان صدرایی و جهان های متفاوتی که انسان های مختلف در آن زیست می کنند، می توان از تساوی حقوق اجتماعی انسان ها و تساوی آنها در برابر قانون در گفتمان فراقراردادی سخن گفت؟ دستاورد این پژوهش عبارت است: با توجه به امکانات درونی فلسفه ملاصدرا می توان از دو مدل «برابری عینی بنفس امر متواطی» (= وحدت نوعی) و «برابری عینی در امر غیرمتواطی» در تبیین اصل برابری بهره برد و با توجه به عینی بودن این دو مدل در فلسفه صدرایی و ترجیح آن بر مدل ذهنی و قراردادی نیازی به طرح مدل ذهنی و قراردادی در فلسفه یاد شده نیست. گفتنی است: مدل «برابری عینی در امر غیرمتواطی» در تفسیر اصل برابری از نوآوری های این جستار است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 120
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1854060
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تبیین پارادوکس «تعالی و انکار تعالی»برهمن در اوپانیشادها
نشریه پژوهش های هستی شناختی، پاییز و زمستان 1401 -
سعد و نحس ایام و تبیین سینوی خواجه طوسی از آن
مریم جاوید*، زهره توازیانی،
مجله تاملات فلسفی، بهار و تابستان 1401