بررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان«الطنطوریه» اثر رضوی عاشور
جریان سیال ذهن شیوه ای نسبتا نوین در بازنمایی گفتار داستانی است که بیشتر در رمان هایی با تم روانشناختی کاربرد دارد. ویژگی این روش، ارائه ی جریانی از اندیشه و تصاویر ذهنی است که اغلب فاقد یک پارچگی و ساختار نسبتا مشخصی است و به خاطر آن که احساسات و اندیشه ی شخصیت همان گونه که در ذهن جریان دارد، بیان می شود، نقش نویسنده به حداقل می رسد. نویسندگانی مانند جیمز جویس، ویلیام فاکنر(ادبیات غرب) حلیم برکات، نجیب محفوظ و...(ادبیات عربی) در این زمینه قلم فرسایی کرده اند. این پژوهش برآن است که با روش توصیفی-تحلیلی و با کمک معیارهای جریان سیال ذهن و تک گویی به تحلیل رمان الطنطوریه، اثر رضوی عاشور، نویسنده معاصر مصری بپردازد. رهیافت پژوهش نشان می دهد که در رمان فوق، پریشانی و اغتشاش در زمان و مکان روایت وجود ندارد، راوی با تکیه بر لایه های گفتاری به صورت هدفمند و با بستر سازی مناسب به گزارش رویداد ها می پردازد و با ملموس و واقعی نشان دادن حوادث و در نظر گرفتن مخاطب درون داستانی از شیوه ی روایت تک گویی نمایشی استفاده کرده است. بر این اساس برخلاف آنچه برخی تصور می کردند، رمان الطنطوریه در حیطه جریان سیال ذهن نیست.
تک گویی ، جریان سیال ذهن ، رمان ، الطنطوریه ، رضوی عاشور
-
بررسی عناصر و مفاهیم اساسی پایداری در شعر جنبش 14 فوریه بحرین بررسی موردی دیوان «نزیف الصمود» اثر السید زکی الیاسری
*، محمد جافرنوده، فرزانه محمودی
نشریه ادبیات دفاع مقدس، پاییز و زمستان 1400 -
بررسی رابطه الگوی ارزشی دین و ساختار شناختی احساس
*، سمیه محمدی
نشریه پژوهش های زبان شناختی قرآن، -
«تحلیل محتوای کیفی اشعار جنبش 14 فوریه بحرین»
*، محمد جافرنوده، علی باقر طاهری نیا، فرزانه محمودی
نشریه پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، پاییز و زمستان 1402 -
نقد و بررسی ترجمه های صحیفه سجادیه بر اساس تقابل های معنایی (بررسی موردی: آیتی، فیض الاسلام، انصاریان و رحمت کاشانی)
*، ابوذر گلزار خجسته
نشریه دعاپژوهی، بهار و تابستان 1402