کارکرد رسانه های جمعی بر امنیت عمومی جامعه با محوریت جامعه اطلاعاتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه باتوجه به تغییرهای گسترده ای که در حوزه های مختلف جهانی در ابعاد گوناگون به وقوع پیوسته است، کشورهای جهان برای تحمیل خواسته های خود، به جای اعمال مستقیم زور و بهره گیری از جنگ افزارهای نظامی، به استفاده از حربه های نوینی همچون عملیات روانی و جنگ نرم روی آورده اند. علت آن است که با استفاده از راه کنش های قدرت نرم می توان با کمترین هزینه و با از بین بردن مقاومت های فیزیکی به هدف های مدنظر نایل شد. رسانه های جمعی به دلیل کارکردها و نقش های فعالی که در دنیای امروز بر عهده دارند، بر بسیاری از جنبه های زندگی ما سایه افکنده اند و به مثابه ابزاری سیاسی به منظور اعمال سیاست ها به کار گرفته می شوند. به این ترتیب امروزه جنگ تمام عیاری در عرصه های جهانی و با محوریت رسانه آغاز گردیده که سربازان آن خبرنگاران، مفسران خبری، تحلیل گران حوزه رسانه و... و رهبران عملیاتی آن، نظریه پردازان عرصه عملیات روانی و جنگ رسانه ای محسوب می شوند. آنچه در این پژوهش مورد مداقه نویسندگان قرار می گیرد، تبیین کارکرد رسانه های جمعی بر امنیت عمومی جامعه با محوریت جامعه اطلاعاتی است.
روش شناسی
رویکرد اساسی در این تحقیق، رویکردی کاربردی و روش تحقیق نیز، روش تحلیلی_استنباطی است. همچنین نحوه گردآوری اطلاعات، روش اسنادی (کتابخانه ای) به صورت فیش برداری است.
یافته ها و نتیجه گیری
رسانه های جمعی می توانند نقشی مثبت و تاثیرگذار در راستای ارتقای امنیت عمومی جامعه و بهبود عملکرد اعضای جامعه اطلاعاتی کشور ایفا نمایند، اما این مهم مشروط به شناسایی نقاط ضعف و آسیب پذیری رسانه های جمعی و یافتن راه حل های عملی برای غلبه بر این نقاط ضعف است که در این تحقیق به آن پرداخته می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1970586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!