ارزیابی وب سایتهای نشریات تخصصی و علمی حوزه مطالعات ایرانشناسی

پیام:
چکیده:
از آنجا که نشریات علمی و تخصصی مقالات کیفی با ارزشی ارائه میدهند، دریافت تقاضای کاربران در دسترسی بهینه به اطلاعات در وب سایتهای نشریات و امکان تعامل میان آنها و نشریه، لزوم ایجاد خدمات اشتراکی نوین و با کیفیت را بیشتر مطرح میسازد. این پژوهش با رویکرد وبسنجی و با هدف بررسی نحوه دسترسی بهینه به محتوا و مولفه های موجود، به بررسی وب سایت نشریات تخصصی و علمی فارسی حوزه مطالعات ایرانشناسی پرداخته است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساخته است که با 6 شاخص کلی و 46 مولفه به بررسی و تجزیه و تحلیل مولفه های موجود در سامانه 42 نشریه میپردازد. بیشتر شاخصها و مولفه های موجود، بر اساس شاخصهای ارائه شده در سامانه ارزیابی نشریات علمی کشور، تدوین گردیده اند. از جمله مهمترین شاخصهای مورد بررسی در این پژوهش میتوان به شاخصهای ارتباطات، شیوه دسترسی، محتوای قابل دسترس، مشخصات نشر، مسئولیت و انتشار به موقع اشاره کرد.
یافته های پژوهش نشان میدهد که وب سایتهای نشریات مورد بررسی در مجموع به میزان82/59 درصد در شاخص ارتباطات، 3/33درصد در شاخص شیوه دسترسی، 98/76 درصد در شاخص محتوای قابل دسترس، 75/79 درصد درشاخص مشخصات نشر، 66/66 درصد در شاخص مسئولیت و 98/26درصد در شاخص انتشار به موقع، در رعایت مولفه ها و استانداردهای مطرح در بهینه سازی سامانه نشریات خود کوشیده اند.
نتایج نشان میدهد بیشتر وب سایتهای بررسی شده در این پژوهش گامهای اولیه و اساسی را در راستای اجرای بهینه سازی و دسترسی سریع و دقیق به سامانه های خود برداشته اند اما در مجموع در برخی از شاخصها مانند انتشار به موقع،کمی ضعیف عمل کرده و نیاز به تلاشهای بیشتری در بروزرسانی انتشار نشریات خود دارند. همچنین برخی از نشریات نیز میبایست در بهبود قابلیتهای اجرایی در شیوه های دسترسی تمهیداتی بیاندیشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1982475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!