اثر تمرینات حسی و حرکتی- دهانی بر دیسفاژی دهانی- حلقی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
اختلال بلع به عنوان علامتی رایج در بیماری مولتیپل اسکلروزیس شناسایی شده است و در بیش از یک سوم (34%-33%) بیماران MS رخ می دهد. اختلال بلع در این بیماران باعث کاهش کیفیت زندگی و هم چنین افزایش خطر آسپیراسیون و پنومونی متعاقب آن و از دست رفتن آب بدن می گردد که از جمله دلایل مرگ و میر در مراحل نهایی بیماری به شمار می روند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر دو راه کار درمانی تحریک دمایی- لمسی و تمرینات دهانی- حرکتی بر میزان بهبودی اختلال بلع بیماران مبتلا به مولنیپل اسکلروزیس بود.
مواد و روش ها
15 بیمار مرد و زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با دامنه سنی 50-20 سال در این مطالعه شرکت کردند. این بیماران حداقل دچار یک نوع اختلال از انواع چهارگانه اختلال بلع بودند. پروتکل های درمانی شامل تحریک دمایی- لمسی و تمرینات دهانی- حرکتی به مدت 16 جلسه درمانی انجام شد. جهت بررسی تاثیر مداخلات درمانی، قبل و بعد از ارائه راه کارهای درمانی چک لیست اختلال بلع نورت وسترن از بیماران گرفته شد.
یافته ها
بعد از 16 جلسه درمانی (تحریک دمایی- لمسی و تمرینات دهانی- حرکتی)، در مورد اختلال بلع (04/0=p)، اختلال در فاز دهانی بلع (03/0=p)، تاخیر در برانگیختگی بلع حلقی (001/0=p)، اختلال در فاز حلقی بلع (02/0=p) و آسپیراسیون (01/0=p) بهبودی معنادار به لحاظ آماری مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر بر سودمندی راه کارهای درمانی تحریک دمایی- لمسی و تمرینات دهانی- حرکتی بر بهبود اختلال بلع بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تاکید دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
456 تا 459
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!