راهبردهای علم و فناوری استحکام ساخت درونی قدرت ملی نظام جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
علم و فناوری یکی از پایه های اقتدار درون زای یک ملت است. تاکنون راهبردهای مناسبی برای علم و فناوری استحکام ساز تدوین نشده است و یا اگر ارائه شده این هدف را به روشنی تامین نمی کند. با توجه به اینکه این تحقیق به دنبال مطالعه و شناسایی راهبردهای علم و فناوری موثر بر استحکام ساخت درونی قدرت ملی نظام می باشد، لذا بر اساس هدف، کاربردی است. از لحاظ جمع آوری داده ها نیز این مقاله در زمره تحقیقات پیمایشی (میدانی) جای می گیرد و روش گردآوری اطلاعات به روش پیمایشی، کتابخانه ای و مصاحبه عمیق از صاحب نظران می باشد.
در این پژوهش پس از مطالعه و تحلیل بیانات امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، بررسی اسناد بالادستی، مطالعات کتابخانه ای و تحلیل روندها، ابعاد و مولفه های علم و فناوری تاثیرگذار بر استحکام درونی قدرت ملی شناسایی گردید و در معرض دید صاحب نظران منتخب حوزه علم و فناوری به عنوان جامعه آماری قرار گرفت و سپس فرصت ها و تهدیدها و قوت ها و ضعف های برتر به وسیله روش های کمی و کیفی مورد تجزیه وتحلیل، شناسایی و از تقاطع مولفه ها، راهبردهای مناسب به دست آمده است.
نتایج نشان می دهد، راهبرد، تولید دانش بومی مرزشکنانه مبتنی بر منابع و مبانی اسلامی ایرانی، ارتقای زیرساخت های تولید علم و فناوری پیشرفته و مورد نیاز و استفاده گسترده از فضای مجازی امن متناسب با دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جهانی از راهبردهای منتخب نهایی مورد تایید خبرگان بر اساس امتیازات جذابیت می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!