تاثیر شکل زمین و ویژ گی های خاک بر حضور و صفات رویشی تیس (L. Sorbus aucuparia) در ذخیره گاه جنگلی اندبیل خلخال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تاثیرعوامل فیزیوگرافی و برخی از عامل های فیزیکی و شیمیایی خاک بر صفات رویشی تیس (L. Sorbus aucuparia) در ذخیره گاه جنگلی اندبیل خلخال تاثیرعوامل فیزیوگرافی و برخی از عامل های فیزیکی و شیمیایی خاک بر صفات رویشی تیس (L. Sorbus aucuparia) در ذخیره گاه جنگلی اندبیل خلخال چکیده تیس (L. Sorbus aucuparia) یکی از گونه های نادر، در معرض خطر و بسیار با ارزش درختچه ای ذخیره گاه جنگلی اندبیل خلخال است. پژوهش پیشرو به منظور بررسی ارتباط بین صفات رویشی این گونه با برخی از عامل های خاکی و فیزیوگرافی در جنگل های اندبیل خلخال انجام شد. در داخل هر یک از شکل های مختلف زمین (یال، دامنه و دره) در چهار جهت جغرافیایی (شمال، جنوب، شرق و غرب) به صورت انتخابی، قطعات نمونه دایره ای شکل به مساحت500 مترمربع انتخاب شد. در مجموع 34 قطعه نمونه برای اندازه گیری مشخصه-های رویشی و اندازه گیری مربوط به مشخصه های خاک شامل بافت خاک (درصد رس، سیلت و شن)، اسیدیته، هدایت الکتریکی، درصد ازت، درصد کربن آلی و درصد کربنات کلسیم بعمل آمد. نتایج نشان داد که پراکنش این گونه از ارتفاع 1940تا2540 متر از سطح دریا متغیراست. بیشترین میانگین ارتفاع (3/10متر)، قطر یقه (12/9 سانتی متر) و قطر تاج درختچه ها (2/08متر) در فرم دامنه بدست آمد. خاک رویشگاه های تیس با اسیدیته (6/14 تا 6/72)، هدایت الکتریکی (0/521 تا 0/967دسی زیمنس بر متر) و بافت خاک لومی تا لومی- رسی می باشد. به طو کلی رویشگاه های تیس در جهت های جنوبی و غربی در فرم دامنه با بافت خاک سبک شرایط مطلوبی از نظر ویژگی های کمی برای رویش این گونه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 121
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2021116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!