روند رشد ساختار هجایی در کودکان ترکی آذری زبان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با افزایش سن، طول و پیچیدگی ساختار هجایی در گفته های کودکان افزایش می یابد. با توجه به نقش مهم و تعیین کننده هجا در فرآیند گفتار، اجرای مطالعات رشدی روی اکتساب هجا در کودکان ضروری است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی روند رشد و اکتساب ساختار هجایی و توزیع الگوی هجایی کودکان ترکی آذری زبان است.

روش کار

در این مطالعه طولی، 11پسر و 6 دختر آذری زبان به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و به مدت 6 ماه  از 18 تا 24 ماهگی پیگیری شدند. برای ثبت واژگان بیانی کودکان از برگه ثبت واژگان محقق ساخته، فهرست واژگان و اجرای بازی کلامی استفاده شد. بعد از گردآوری لیست واژگان هر کودک، واژگان هدف براساس تعداد هجا و ساختار هجایی طبقه بندی شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت.

یافته ها

در 18و19ماهگی 67% واژگان بیانی کودکان تک هجایی، 24% دوهجایی و 9% بیشتر از دوهجا بودند. بیشترین میزان تولید الگوی هجایی برای تک هجایی CVC (36%) و برای دوهجایی CVCV (52%) بود. با افزایش سن توزیع الگوهای هجایی تغییر کرده و پیچیده تر شدند. در این دو ماه میزان استفاده از هجاهای باز 35% و هجاهای بسته 65% بود؛ با افزایش سن همین نسبت ثابت بود.

نتیجه گیری

کودکان همخوان های پایانه را قبل از اینکه تمایز طول واکه را کسب کنند، تولید می کردند. هجاهای بسته زودتر از طول واکه، و همخوان های گرفته[1] در جایگاه پایانه هجا قبل از همخوان های رسا فراگرفته شدند. ابتدا کودکان قادر به تمایز طول واکه نبودند، ولی با افزایش سن بازنمایی واکه های کشیده و کوتاه را نشان دادند.[1] Obstruent

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!