بررسی عوامل مرتبط با تهوع و استفراغ

نویسنده:
چکیده:
تهوع و استفراغ یکی از شکایات های شایع سه ماهه اول بارداری است که در 90-70 درصد بارداری ها دیده می شود و معمولا حدود هفته 4 تا 8 بارداری شروع و تا حدود هفته های 14 تا 16 ادامه می یابد و در 90 درصد موارد تا هفته 22 بر طرف می گردد. تهوع و استفراغ سه ماهه اول بارداری می تواند در هر زمانی از سرتاسر روز یا شب رخ دهد. علت آن ناشناخته است ولی عوامل هورمونی و روحی – روانی را در ایجاد آم موثر می دانند. بعضی پژوهش ها ارتباط بین عوامل دموگرافیک و بارداری را با تهوع و استفراغ سه ماهه اول بارداری گزارش کرده اند لذا این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با تهوع و استفراغ سه ماهه اول بارداری انجام شد.
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در آن پژوهشگر برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه و شاخص تهوع، استفراغ رودز - فرم 2 استفاده کرده است. 130 زن باردار دارای مشخصات واحد پژوهش که به روش نمونه گیری خوشه ایبا استفاده از جدول اعداد تصادفی از میان 10 مرکز بهداشتی – درمانی دولتی شهر مشهد طی مدت 9 ماه انتخاب شده بودند، نمونه این پژوهش را تشکیل داده اند.
یافته های پژوهش نشان داد بین سن با تهوع، استفراغ و اق زدن سه ماهه اول بارداری ارتباط معنی داری وجود ندارد (P=0.32) اما بین سن با تهوع ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (P=0.003). بین تحصیلات و طبقه اجتماعی و اقتصادی با تهوع، استفراغ و اق زدن سه ماهه اول بارداری ارتباط معنی داری مشاهده نشد، لیکن بین طبقه اجتماعی و اقتصادی با استفراغ ارتباط معنی دار یافت گردید (P=0.007). در این پژوهش بین سن بارداری، تعداد بارداری و نوع بارداری (خواسته، ناخواسته) با تهوع، استفراغ و اق زدن سه ماهه اول بارداری ارتباط معنی دار مشاهده نشد.
با توجه به نتایج این پژوهش و بعضی پژوهش های دیگر که ارتباط بین برخی عوامل دموگرافیک و بارداری را با تهوع و استفراغ سه ماهه اول بارداری گزارش کرده اند، و با عنایت به مشکلات ناشی از تهوع و استفراغ دوران بارداری پیشنهاد می شود که ماماها به مادران باردار و یا به صورت فردی در ویزیت های مراقبت های دوران بارداری در مورد علت و چگونگی تسکین تهوع و استفراغ سه ماهه اول بارداری آموزش های لازم را ارایه دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p204390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!