بررسی تاثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارایی همیاران پلیس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
اجرای طرح همیار پلیس در اسفندماه سال 1385 بر اساس توافقنامه مشترک نیروی انتظامی با وزارت آموزش وپرورش، یکی از برنامه های پلیس راهور بود که عملیاتی شد و موجب استقبال زیاد دانش آموزان، والدین آن ها و مجریان طرح در آموزش وپرورش گردید. ازاین رو یکی از آموزش های اساسی پلیس راهنمایی و رانندگی برای کودکان و نوجوانان در دوره های پیش دبستانی و ابتدایی و دوره اول متوسطه، آموزش مهارت هایی است که آنان با یادگیری آن مهارت ها بتوانند رفتاری مناسب در ارتباط با ایمنی عبورومرور در جاده و خیابان از خود نشان دهند؛ این آموزش ها موجب می شود تا انضباط و رفتار ترافیکی در دانش آموزان با حس مسئولیت پذیری نهادینه شود.
روش
این تحقیق با بررسی تاثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارایی همیاران پلیس در سال 1391 در شهر تهران، عوامل موثر بر اجرای این طرح و کارایی همیاران پلیس مقطع دبستان و دوره اول متوسطه را شناسایی کرده است تا نسبت به تقویت آن در برنامه های آتی فرهنگ سازی و ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات و تلفات انسانی گامی بردارد و راهکارهای اجرای مطلوب چنین طرحی را ارایه کند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 180 نفر از افسران پلیس راهور و کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس است که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده اند. ابزاری مورداستفاده برای گردآوری اطلاعات در فصول اول و دوم، مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و در فصل چهارم، پرسشنامه پژوهشگر ساخته است. پرسشنامه پژوهش پس از تایید روایی و پایایی در بین جامعه آماری توزیع و گردآوری گردید.
یافته ها: یافته های پژوهش بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت و با استفاده از روش های آمار توصیفی داده ها، تحلیل توصیفی شدند. ضمنا از آزمون آماری فریدمن برای آزمون سوال های پژوهش استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که محتوای آموزش، آموزش عملی و نظری، مکان و زمان آموزش به ترتیب بر کارایی همیاران پلیس موثر بوده است.
پیشنهادها: با توجه به اهمیت همیاران پلیس در جهت اصلاح رفتار رانندگی خانواده ها و عموم جامعه پیشنهاد می شود که یک درس ویژه و جداگانه برای آموزش آموزه های ترافیکی با عنوان (همیاران پلیس) در نظر گرفته شود و برای آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از عکس های ترافیکی و علایم راهنمایی و رانندگی بیشتر استفاده شود؛ همچنین با توجه به اینکه علم روز با سرعت به سمت فضای مجازی، در حال حرکت است، لازم است فضای غیرمجازی در دستور متولیان آموزش قرار گیرد و تغییر آموزش نظری از کلاس درس به کارگاه های آموزش تا حد زیادی می تواند بر کارایی همیاران پلیس و پلیس یاران نوجوان موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!