تحلیل «فرصت - تهدید» چهل سال دوم انقلاب اسلامی (مبتنی بر بیانیه گام دوم)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحقیق حاضر به دنبال تحلیل «فرصت تهدید» چهل سال دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، پیرامون گام دوم انقلاب اسلامی است. به این منظور، پژوهشگران با استفاده از روش استنباطی اجتهادی و نظریه مبنایی، ابتدا با اتخاذ رویکردی استقرایی از میان 48 واحد تحلیل متن بیانیه، 271 واحد ضبط، تعداد 407 مفهوم محوری، 407 مقوله فرعی و 42 مقوله اصلی استخراج نمودند. در ادامه محققان با تکیه بر رویکرد قیاسی، سطوح «خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» را از درون متن بیانیه، انتخاب نمودند و مقوله های استخراج شده از رویکرد استقرایی را در ذیل این سه سطح سازمان دهی نمودند. در ادامه با تکیه بر مفاهیم و سطوح استخراج شده، تعداد 156 قضیه ساخته و با توجه به ماهیت ایجابی و سلبی آنها، در دو گروه قضایای با ماهیت فرصت پایه و قضایای با ماهیت تهدید پایه دسته بندی شدند. در پایان، قضایای استخراج شده در معرض ارزیابی گروه متمرکز نیمه ساختاری قرار گرفت و از 156 قضیه، تعداد 134 قضیه نهایی و تایید شد. پس از ترکیب قضایای مشترک، درنهایت 38 قضیه استخراج شد که از میان آنها، با توجه به پیام محتوای هر قضیه، 5 قضیه در سطح خودسازی (3 قضیه ایجابی فرصت پایه و 2 سلبی تهدیدپایه)، 20 قضیه در سطح جامعه پردازی (13 قضیه ایجابی فرصت پایه و 7 قضیه سلبی تهدیدپایه) و 13 قضیه در سطح تمدن سازی (10 قضیه ایجابی فرصت پایه و 3 قضیه سلبی تهدیدپایه) سازمان دهی شد. برآیند نهایی تحلیل بیانیه گام دوم این است که: «تمرکز بیانیه گام دوم در چشم انداز گام دوم انقلاب اسلامی: ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است». نکته قابل توجه در این فرایند و براساس فراوانی قضایا اهمیت جامعه پردازی به عنوان مقدمه تمدن سازی در فرایند پیش روندگی و پیش برندگی انقلاب اسلامی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2154362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!