تحلیل انتقادی دیدگاه مفسران و اندیشمندان علوم قرآنی درباره انتساب تحریف معنوی به قرآن کریم
بدون تردید در طول تاریخ برخی کوشیده اند تا معنای آیات قرآن را بر اساس دیدگاه های خود تفسیر نمایند. این اقدام ناپسند، در روایات، «تفسیر به رای» نام گرفته و به افراد تحریف گر نسبت داده شده است، نه به قرآن؛ ولی به تدریج در میان قرآن پژوهان شیعه و اهل سنت، «تفسیر به رای» افراد، با «تحریف معنوی» قرآن همسان تلقی شده و تعبیر تحریف معنوی، به قرآن کریم انتساب یافته و به دلیل وقوع تفسیر به رای افراد، تحریف معنوی قرآن نیز حتمی انگاشته شده است.این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی و نقد این دیدگاه پرداخته و با ارایه دلایل عقلی و نقلی، این همانی بودن تفسیر به رای افراد و تحریف معنوی قرآن را به چالش کشیده، بر تفاوت های روشن تفسیر به رای صاحبان آرای باطله با تحریف یافتگی معنوی قرآن تاکید می ورزد؛ چرا که تفسیر به رای، به افراد نسبت می یابد، ولی تحریف معنوی، به قرآن نسبت یافته است. بدین رو، وجود تفسیر به رای افراد، نه به دلالت مطابقی، همان تحریف معنوی قرآن است و نه به دلالت تضمنی و التزامی، آن را در بر داشته و اثبات می کند.نگارندگان انتساب تحریف گری معنایی به افراد را به جای انتساب تحریف یافتگی معنوی به قرآن کریم پیش رو می نهند.
-
بررسی آراء مفسران پیرامون آیات مشتمل بر «ما ادراک...»، و میزان ارتباط آن با علم نبوی
زهره اخوان مقدم*،
نشریه مطالعات سبک شناختی قرآن کریم، پاییز و زمستان 1403 -
بررسی سندی و دلالی روایت علوی «لقد جئتهم بالکتاب کملا مشتملا علی التنزیل و التاویل»
*، محمدحسن رستمی، عباس اسماعیلی زاده
نشریه پژوهش های نهج البلاغه، بهار 1403 -
گستره عقل و وحی در معرفت نبوی (ص) در پرتو آیات قرآن
، محمدحسن رستمی*، عباس اسماعیلی زاده
فصلنامه مشکوه، تابستان 1402 -
تاریخ گذاری احادیث تفسیری آیه 15 سوره احقاف و نقش غلات در آن بر اساس کاربست معیارهای نقد محتوایی احادیث
علی حسن بیگی، *
نشریه مطالعات فهم حدیث، پاییز و زمستان 1401 -
بررسی موارد و گونه شناسی کاربرد «لعل» در قرآن کریم و تحلیل دیدگاه مفسران در چگونگی انتساب یافتن آن به خداوند متعال
، اکرم ناطق*
پژوهشنامه مطالعات میان رشته ای تفسیر، بهار و تابستان 1401 -
بررسی تطبیقی تمایز «نفس» و «روح» در تفاسیر فریقین
فاطمه اسفندیاری*،
پژوهشنامه مطالعات میان رشته ای تفسیر، پاییز و زمستان 1398