مطالعه ی اثرات راهبردهای هم تالیفی بر بهره وری علمی پژوهشگران حوزه آموزش از دور: کاربست روش تحلیل شبکه های اجتماعی و پارادایم سرمایه اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به اهمیت پژوهش های میان رشته ای در خلق علم، این پژوهش با هدف تحلیل ساختار شبکه اجتماعی هم تالیفی پژوهشگران حوزه آموزش از دور و سنجش تاثیر راهبردهای هم تالیفی (ایزوله، دوتایی، مستقل، حفره های ساختاری، منسجم، میانه و پیچیده) بر بهره وری علمی آنان انجام شده است.

روش شناسی: 

پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی علم سنجی است که به منظور تحلیل شبکه هم تالیفی از روش تحلیل شبکه های اجتماعی استفاده می کند. جامعه آماری پژوهش، تولیدات علمی تمامی پژوهشگرانی هستند که از آنها دست کم یک مقاله در پایگاه استنادی وب آو ساینس در بازه زمانی 1990 تا 2017 نمایه شده است. پس از تهیه ماتریس متقارن هم تالیفی پژوهشگران، به منظور بازیابی نتایج از دو دسته نرم افزارهای الف) تحلیل شبکه های اجتماعی (بایب اکسل و یوسی آی نت) و ب) نرم افزارهای تحلیل های آماری استفاده شده است.

یافته ها: 

نتایج نشان دادند که بین محدودیت، کارآمدی، اندازه شبکه و جنسیت با بهره وری علمی پژوهشگران رابطه معناداری وجود دارد. در ارتباط با تاثیر راهبردهای هم تالیفی بر بهره وری علمی پژوهشگران نتایج حاکی از آن است که راهبردهای مختلف تاثیر متفاوتی بر میزان بهره وری پژوهشگران این حوزه علمی دارند و بین نوع راهبردهای هم تالیفی و بهره وری علمی رابطه مستقیمی وجود دارد. در این باره، پژوهشگرانی که راهبردهای حفره های ساختاری و منسجم را به عنوان سبک انتشاراتی خود برگزیده اند، به ترتیب بالاترین میزان بهره وری را دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که حدود 53 درصد از تغییرپذیری متغیر ملاک (بهره وری پژوهشگران) از طریق مجموع متغیرهای پیش بین (محدودیت، کارآمدی، اندازه شبکه و جنسیت پژوهشگران) تبیین می شود.

نتیجه گیری:

 نتایج مبین آن است که بهره وری علمی پژوهشگران تابعی از کاربست راهبردهای هم تالیفی توسط آنان است. همچنین جنسیت عامل بسیار تاثیرگذاری بر بهره وری علمی پژوهشگران در شبکه اجتماعی هم تالیفی می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2181913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!