بررسی پیامدهای هیدروپلیتیک مهار رودخانه های مرزی غرب ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

طرح مسئله: 

منازعات آبی زمانی اتفاق می افتد که یک منبع آبی، گستره ای بیش از یک کشور داشته باشد و کشورها در نحوه استفاده از آن اختلاف نظر داشته باشند. خاورمیانه از مناطقی است که با بحران آب دست وپنجه نرم می کند. مصرف آب در سال های اخیر به علل رشد جمعیت، گسترش شهرها و توسعه کشاورزی از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است و این مسئله سبب بروز بحران آب و منازعه بین کشورها در مورد استفاده از آب رودخانه های مرزی شده است.

روش پژوهش:

در این پژوهش بر مبنای رویکرد توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی پیامدهای هیدروپلیتیک مهار رودهای مرزی غرب ایران پرداخته شده است.

یافته ها

با توجه به وجود رودخانه های فصلی و دایمی متعدد در غرب کشور و ضرورت بهره برداری بهینه و مقرون به صرفه از آن ها، در راستای توسعه، فعالیت های اقتصادی و کشاورزی، تامین انرژی، کاهش مسایل زیست محیطی و... برای کشورهای ایران و عراق، ضرورت به کارگیری دیپلماسی آب، مهم و شایسته توجه است تا ضمن دستیابی به حق و مناسب از این منابع آب سطحی کشور، از بروز اختلافات و پیامدهای منفی مهار رودخانه های مرزی غرب کشور در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با کشور عراق کاسته شود.

نتیجه گیری:

 نتایج پژوهش نشان می دهد کشور ما، با توجه به وضعیت اقلیمی و توزیع نامناسب منابع آبی و همچنین رشد جمعیت خود، نیازمند استفاده از آب های خروجی از مرزهای غربی و مهار رودهای مرزی با کشور عراق در چهارچوب مذاکره و دیپلماسی آب است و انجام آن، در بلندمدت می تواند ضمن حذف تنش و مشکلات منتج از بحران آب، زمینه ساز انسجام و همگرایی دو کشور گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2211205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!