اثر هشت هفته تمرین هوازی و مصرف پودردارچین بر بیان MRNA ABCA1 در سلول های PBMC و آپولیپوپروتئین های زنان یائسه میانسال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آترواسکلروزیس یکی از مهم‌ترین علل مرگ در دنیا می‌باشد و یایسگی به‌دلیل کاهش فعالیت‌های تخمدان و ترشح استروژن، منجر به تجمع چربی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی می‌گردد. افزایش بیان ABCA1 و APO-A1 موجب کاهش بیماری‌های آترواسکلروزیس می‌گردد. مطالعه حاضر با هدف اثر هشت هفته تمرین هوازی و پودر دارچین بر بیان ABCA1 در سلول‌های PBMC و آپولیپوپروتیین‌های زنان یایسه انجام شد.

مواد و روش‌ها: 

این مطالعه بر روی 60 نفر زنان یایسه که به‌صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند، انجام شد. گروه اول کنترل، در گروه دوم هشت هفته تمرینات هوازی با مصرف پودردارچین، گروه سوم هشت هفته پودردارچین و گروه چهارم هشت هفته تمرین هوازی داشتند. سپس قبل و بعد از مداخله از همه آزمودنی‌ها cc10 خون‌گیری به عمل آمد و جداسازی لنفوسیت‌ها به روش سانتریفیوژ و تلخیص  MRNAبه‌وسیله دستگاه  PCRانجام و اطلاعات حاصل توسط آزمون‌های کوواریانس در سطح معنی‌داری (05/0P≤) و تعقیبی بونفرونی جهت بررسی تغییرات بین گروه‌ها استفاده و در محیط SPSS تحلیل شد.

نتایج

یافته‌ها:

 نشان داد تمرین هوازی، ترکیب تمرین هوازی و پودردارچین در بیان ژن ABCA1 و HDL و  LDLو  APO-A1تاثیر معنی‌داری داشته است. همچنین مصرف دارچین برروی بیان ABCA1 و HDL اثر معنی‌داری داشته در‌حالی که تغییرات معنی‌داری بر APO-A1 و LDL مشاهده نشد (05/0≤p).

نتیجه‌گیری: 

براساس یافته‌های تحقیق می‌توان نتیجه‌گیری نمود که تمرینات هوازی و ترکیب تمرینات هوازی با پودردارچین باعث بهبود انتقال معکوس کلسترول و پیشگیری از بیماری آترواسکلروزیس در زنان یایسه می‌شود اما مصرف پودردارچین به تنهایی نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2224053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!