چالش ها در مرحله طراحی، اجرا، تحلیل و انتشار یافته های کارآزمایی های بالینی تصادفی شده در ایران: مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

کارآزمایی های بالینی تصادفی به عنوان استاندارد طلایی برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی مداخله های  حوزه سلامت محسوب می شوند، با این وجود ممکن است چالش های غیرمنتظره، یافته های این مطالعه ها را تحت تاثیر قرار دهند. این مطالعه، به شناسایی جامع چالش های مطالعه های کارآزمایی بالینی در مرحله طراحی، اجرا، تحلیل و انتشار پرداخته است.

روش کار

این مطالعه، یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی بوده که در فاصله زمانی 1396 تا 1398 انجام شده است. جامعه پژوهش، افراد خبره در زمینه اجرای مطالعات کارآزمایی بالینی بودند که با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. پس از کسب رضایت نامه کتبی، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. داده ها با 13 مصاحبه به اشباع رسید.

یافته ها: 

از میان 4 مرحله طراحی، اجرا، تحلیل و انتشار یافته ها، بیش ترین چالش ها مربوط به مرحله اجرا بود. مهم ترین چالش های مرتبط با مرحله اجرا شامل کمبود دانش  پژوهشگران، آزمودنی ها، حامیان مالی و پزشکان و چالش های نظارتی و اخلاقی بود. سایر چالش ها شامل ظن بالینی اثربخشی، طراحی ضعیف (چالش های مرحله طراحی)، نبود متخصص آمار در جریان مطالعه و در نتیجه نداشتن برنامه ای برای تحلیل مناسب و عدم آشنایی پژوهشگران با رویکرد های تحلیل آماری (چالش های مرحله آنالیز)، عدم آشنایی با راهنما های استاندارد گزارش دهی (چالش های مرحله انتشار) بود.

نتیجه گیری: 

چالش های متعددی در بخش های مختلف مطالعه های کارآزمایی بالینی وجود دارد. ارایه آموز ش های لازم برای آشنایی پژوهشگران با  راهنماها و استاندارد ها و نیز برگزاری دوره های GCP می تواند کمک کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!