تاثیر هشت هفته تمرین ترکیبی قدرتی-تعادلی بر قدرت عضلانی، تعادل و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی مونوپلژی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فلج مغزی یکی از شایعترین اختلالات حسی-حرکتی است که می تواند منجر به محدودیت های حرکتی و کاهش مشارکت اجتماعی در کودکان شود. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات ورزشی ترکیبی قدرتی-تعادلی بر قدرت عضلانی، تعادل ایستا و کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی مونوپلژی انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی و به شکل پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. شانزده پسر مبتلا به فلج مغزی مونوپلژی با میانگین سنی (1/41±13/48) سال به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 8 نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی های گروه تجربی در یک برنامه تمرین ترکیبی قدرتی و تعادلی (سه روز در هفته و به مدت 8 هفته) شرکت کردند، در حالی که آزمودنی های گروه کنترل در هیچ برنامه ورزشی شرکت نداشتند. قدرت عضلانی، تعادل ایستا و کیفیت زندگی قبل و بعد از پروتکل تمرینات ورزشی ارزیابی شدند.داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی و t مستقل و در سطح معنی داری کمتر از 0/05 تجزیه و تحلیل شدند. 

یافته ها

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که پس از هشت هفته تمرین ترکیبی قدرتی-تعادلی، میزان قدرت در دست مبتلا و غیرمبتلا،تعادل ایستا و کیفیت زندگی در آزمودنی های گروه تمرین ورزشی بهبود معنیداری نسبت به مقادیر پایه داشت (P<0/001). همچنین، میزان دامنه تغییرات تمامی متغیرهای مورد مطالعه در گروه تمرین ورزشی نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری بالاتر بود(P<0/01)

نتیجه گیری

انجام تمرینات ورزشی ترکیبی میتواند در بهبود قدرت عضلانی، تعادل و کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی مونوپلژی موثر باشد. با این حال، اظهار نظر قطعی در این زمینه منوط به انجام تحقیقات بیشتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 62
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2224796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!