رابطه فلسفه، کاتارسیس و مرگ در اندیشه افلاطون
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در اندیشه هر فیلسوفی معمولا یک یا چند مفهوم کلیدی وجود دارد که نماینده نظام فکری وی و مبنای وجود و فهم دیگر مفاهیم و تفکرات اوست. مفهوم مرگ در اندیشه افلاطون نیز یک مفهوم کلیدی است. در فلسفه افلاطون شاهد نسبتی عمیق میان مفاهیم فلسفه، کاتارسیس و مرگ هستیم و از این رو به نظر می رسد فهم آنها و تبیین نسبت میان آنها می تواند بستری مناسب برای فهم بهتر اندیشه وی ایجاد کند. هدف نویسندگان از این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است، نشان دادن پیوند میان سه مفهوم «فلسفه»، «کاتارسیس» و «مرگ فیلسوفانه» است. مراحل پژوهش نیز بر پایه نوشته های افلاطون خواهد بود تا بدین وسیله بابی برای فهم بسیاری از مفاهیم اندیشه وی گشوده شود. نتیجه اینکه در اندیشه او فلسفه، مرگ فیلسوفانه و کاتارسیس بر بنیان واحدی استوارند و با آنکه فلسفه به گفتمانی خاص میان دو نفر اطلاق می شود و مرگ عبارت از جدایی روح از بدن و تزکیه به معنای کاتارسیس و پاک سازی روح از تعلقات بدنی است، اما در هر سه مورد مفهوم مشترک جدایی نفس از امور سیال و روآوردن به موجود حقیقی و سرمدی نهفته است؛ از این رو نه تنها به لحاظ مصداقی کارکرد یگانه ای دارند و هیچ یک از آنها بدون دیگری امکان پذیر نیست، تطابق ضمنی در مفهوم این سه نیز وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 76
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2233564
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تحلیل پیامدها و لوازم منطقی نظریهجواز تعبد به ادیان و مذاهب الهی و غیرالهی
حسن محمدزاده*، قربانعلی کریمزاده قراملکی
فصلنامه اندیشه نوین دینی، بهار 1403 -
امنیت سیاسی مدینه فارابی و ابتناء آن بر منطق فضیلت
جیغه*، ابوالفضل کاوندی کاتب، حسین محجوبی منش
نشریه تاریخ فلسفه اسلامی، تابستان 1403 -
The Linguistic Structure of Reality: A Critical Review of Richard Rorty's Perspective
*
Journal of Theosophia Islamica, Summer and Autumn 2022 -
تاثیر فیشته از واقعیت موثر ماکیاولی در سیاست و فراروی از آن در سپهر اخلاقی
جیقه*
نشریه غرب شناسی بنیادی، بهار و تابستان 1402 -
بررسی خلود نفس در نگرش قرآنی حکیمان با تاکید بر اندیشه های فلسفی علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان
*
پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی، بهار و تابستان 1402 -
ظرفیت شناسی حکمت متعالیه در باب مفهوم «بدن» در مقایسه ای تحلیلی با اندیشه مرلوپونتی
*، علی آقایی پور، محمدعلی مبینی
نشریه فلسفه معاصر، بهار و تابستان 1402