بررسی رابطه کجروی فرهنگی و ابعاد سبک زندگی؛ به سوی پیشنهادهایی در سیاستگذاری امنیت اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آسیب های اجتماعی، خواسته یا ناخواسته تامین نظم و امنیت را با چالش جدی مواجه ساخته و باتوجه به این که بخش مهمی از آسیب های اجتماعی در دایره مفهوم کجروی فرهنگی می گنجد، نگاه به این حوزه از مسایل اجتماعی برای نظام کنترل اجتماعی رسمی اهمیت بسیار دارد. به علاوه با توجه به روند تغییرات فرهنگی در جامعه ایرانی، متغیر دیگری که با نظم و امنیت پیوند می خورد، مفهوم سبک زندگی و ابعاد آن است. بر همین اساس در این پژوهش، تاثیر شاخص های سبک زندگی بر کجروی فرهنگی که مخل نظم اجتماعی و امنیت عمومی به شمار می رود، بررسی شده است. کلانشهر کرج به عنوان پرتراکم ترین و متنوع ترین کلانشهرهای ایران، به عنوان جامعه مورد مطالعه در این پژوهش انتخاب شد.

روش تحقیق: 

این پژوهش در یک مطالعه مقطعی از طریق پیمایش با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. جمعیت آماری پژوهش شامل شهروندان کلانشهر کرج بوده است. برآورد اندازه نمونه با استفاده از نرم افزار Sample Power انجام شده و در نهایت 288 نمونه برآورد شده که با روش نمونه گیری اتفاقی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده و یافته ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی استخراج شده اند.

یافته ها:

 یافته های پژوهش نشان داد که شاخص کجروی فرهنگی در هر دو بعد ذهنی و عینی در نمونه مورد مطالعه در سطح قابل تاملی قرار داشته است. همچنین یافته ها نشان داد که از میان ابعاد سبک زندگی، مدیریت بدن تاثیر مستقیم و قابل توجه و الگوی مصرف فرهنگی تاثیر مستقیم و نسبتا ضعیف بر کجروی فرهنگی داشته اند. در مقابل، الگوی صحیح گذاران اوقات فراغت تاثیری معکوس و معنادار بر کجروی فرهنگی در افراد نشان داده است.

نتیجه گیری: 

دلالت های نظری این یافته ها نشان دهنده رابطه معنادار بین توجه به الگوهای مدرن مدیریت بدن و همچنین مصرف کالاهای فرهنگی مدرن با شاخصهای کجروی فرهنگی بوده است. این رابطه نشان دهنده اهمیت تولید محتوای رسانه ای برای کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین ضرورت توجه سیاستگذاران اجتماعی از جمله در پلیس، به راه کارها و روش های ایجابی و جامعه محور برای پیشگیری و کاهش رفتارهای خلاف هنجارهای اخلاقی جامعه (از جمله در حجاب) است.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!