کاوش پدیدارشناسانه درک جنسی جوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در جامعه  کنونی ما که  پیچیدگی  و تنوع رفتاری  متعددی  وجود دارد، با  توجه به این که درک جنسی از مسایلی است که اکثر افراد  را دچار تنش  می کند و نسل جوان ما نمی داند با این  موضوع چگونه برخورد کند، لذا واکاوی درک جنسی جوانان ضروری به نظر می رسد و پژوهش حاضر با هدف کاوش درک جنسی جوانان بررسی شد.

روش

پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد پدیدارشناسی و با هدف بررسی درک جنسی جوانان انجام گرفت. روش این پژوهش کیفی بود که با 18 نفر از جوانان شهر شیراز (9 زن و 9 مرد)انجام شد. روش نمونه گیری هدفمند و منطبق بر منطق اشباع نظری بوده تا به واکاوی پدیدارشناسانه درک جنسی جوانان بپردازد. تکنیک گردآوری اطلاعات به دست آمده، مصاحبه عمیق نیم ساخت یافته بود که پس از کاوش عمیق مصاحبه ها، داده های حاصله بر اساس مدل تحلیل مضمون کینگ و هاروکس تجزیه شد.

یافته ها

نتایج پژوهش نشانگر دو حیطه اصلی: درک جنسی جوانان و پیامدهای درک جنسی بود و هر کدام شامل مقولات مفهومی زیر می باشند؛ درک جنسی دارای دو دامنه درک آزاداندیشانه و درک محافظه کارانه و پیامدهای درک جنسی شامل سه دامنه فردی، خانوادگی و فرهنگی اجتماعی بودند. یافته ها بر درک مثبت اکثر جوانان از هم خانگی و روابط صیغه ای و ترجیح دادن این روابط به فراهم آوردن شرایط سخت ازدواج تاکید دارند.

بحث

یافته ها تاکید می کنند که فرهنگ و خانواده سهم بسزایی در تقویت و یا تثبیت درک جنسی فرد داشته و درک جنسی فرد نیز بر خانواده و فرهنگ موثر است. برخی جوانان دارای درک نامطلوب از مسایل جنسی هستند که باعث می شود به امور جنسی نگاهی بسیار باز داشته باشند و در پی آن، هم خانگی، روسپی گری و روابط صیغه ای را تجربه کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p2253773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!