تحلیل کیفی برنامه پزشک خانواده به منظور شناسایی علل و چالش های عدم پیشرفت برنامه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برنامه پزشک خانواده از مهم ترین تلاش های نظام سلامت ایران برای ایجاد نظام ارجاع در کشور، تدوین و در چند استان به اجرا درآمد، ولی به دلایلی چند با چالش های اساسی روبرو شد که موجب عدم پیشرفت برنامه گردید لذا پژوهش حاضر با هدف تحلیل برنامه مذکور به منظور شناسایی علل و چالش های عدم پیشرفت برنامه صورت گرفت.

مواد و روش ها

مطالعه گذشته نگر حاضر از نوع تحلیل سیاست، یک پژوهش کیفی است، در آن نمونه گیری مبتنی بر هدف بوده و جمع آوری داده ها با استفاده از تحلیل اسناد و مصاحبه نیمه باز انجام شده است. تحلیل داده ها از طریق تحلیل تم در چارچوب مثلث سیاست گذاری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد.

نتایج

بر اساس چارچوب مطالعه، چالش های برنامه در بعد زمینه عبارت اند از: تضاد منافع، قایم به فرد بودن برنامه ها، عدم ثبات در مدیریت و برنامه ها، توجه ناکافی به فرهنگ سازی و منابع و زیرساخت ها، در بعد محتوا عبارت اند از: رویکرد اجرایی نامتناسب، عدم بومی سازی، انتخاب ابزار نامناسب، شفافیت ناکافی و ابهام در اهداف، وظایف و مسئولیت ها. در بعد فرآیند؛ چالش های فرآیند بر اساس چرخه خط مشی گذاری مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه گیری

اجرای برنامه پزشک خانواده متاثر از عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی است. از آنجا که این برنامه مجددا مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است، لازم است سیاست گذاران و تصمیم گیران نظام سلامت با در نظر گرفتن موانع و چالش های مطرح شده به اصلاح محتوا و روش های اجرای برنامه اهتمام ورزند.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2264031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!