بررسی اثربخشی آموزش خود مراقبتی مبتنی بر کتابچه آموزشی بر سلامت جسمانی و روانی بیماران با تعویض مفصل لگن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با وجود اینکه تعویض مفصل لگن از موفق ترین اعمال جراحی ارتوپدی بوده و از آن به عنوان جراحی قرن نامبرده می شود اما دوره بازتوانی پس از این جراحی معمولا طولانی بوده و می تواند سلامت جسمی و روانی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی آموزش خود مراقبتی مبتنی بر کتابچه آموزشی بر سلامت جسمانی و روانی بیماران با تعویض مفصل لگن انجام شده است.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده با گروه کنترل، تعداد60 نفر از بیماران مراجعه کننده به دو بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل (هر کدام 30 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 بود. در ابتدای مطالعه،  شرکت کنندگان فرم مشخصات دموگرافیک را تکمیل کردند. سپس به بیماران گروه آزمون، آموزش خود مراقبتی با استفاده از کتابچه آموزشی، به مدت 5 جلسه 45 - 30 دقیقه ای داده شد.  شرکت کنندگان روز ترخیص از بیمارستان و هشت هفته پس از ترخیص، حین مراجعه به درمانگاه، پرسشنامه کیفیت زندگی SF - 36  را تکمیل کردند. . داده ها توسط نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (کای دو، ویلکاکسون، من ویتنی) تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

به طور کلی، در هر دو گروه، میانگین نمرات سلامت جسمانی و روانی دو ماه پس از ترخیص نسبت به زمان ترخیص افزایش معنی داری یافته بود (0.05<p). اما میزان این تغییرات در دو گروه متفاوت بود. به این صورت که تغییرات نمره سلامت جسمانی و روانی، حین ترخیص و دو ماه پس از آن در گروه آزمون به ترتیب ±9/7817/33  و 12/47 ±27/69 و در گروه کنترل 9/45 ± 5/29 و 14/72 ± 5/49 محاسبه شد. مقایسه میانگین این تغییرات در دو گروه نشان داد افزایش در میانگین نمرات سلامت جسمانی و روانی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بیشتربوده است . (0.001<p).

نتیجه گیری

  استفاده از روش آموزش خود مراقبتی مبتنی بر کتابچه آموزشی سبب ارتقای سلامت جسمانی و روانی بیماران با تعویض مفصل لگن . لذا پیشنهاد می شود این روش بیش از پیش در برنامه های آموزشی بیماران تحت جراحی تعویض مفصل لگن مورد استفاده قرار گرفته و در پژوهش های بعدی اثربخشی سایر روش های نوین آموزشی نظیر آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی بررسی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
840 تا 849
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!