تاثیر هشت هفته تمرینات پرشی بر فاکتورهای منتخب کینماتیکی در شرایط خستگی در مردان هندبالیست لیگ برتر در معرض خطر آسیب لیگامنت صلیبی قدامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

خستگی می تواند منجر به تغییرات زیانبار در کینماتیک فرود شده و مفصل زانو را در وضعیتی قرار دهد که احتمال آسیب لیگامنت صلیبی قدامی را افزایش دهد. با توجه به تاثیر تمرینات پرشی بر روی کاهش آسیب های ورزشی و بهبود عملکرد اندام تحتانی، هدف تحقیق حاضر تاثیر 8 هفته تمرینات پرشی بر فاکتورهای منتخب کینماتیکی در شرایط خستگی در مردان هندبالیست لیگ برتر مستعد آسیب لیگامنت صلیبی قدامی بود.

مواد و روش  ها:

روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بود. 30 بازیکن هندبال شاغل در لیگ برتر ایران به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. قبل و بعد از یک دوره تمرین 8هفته ای (3 جلسه در هفته) در شرایط مشابه زمانی و مکانی، پس از تعیین پای غالب آزمودنی و اعمال پروتکل خستگی، آزمودنی ها پرش فرود تک پا را انجام دادند. فاکتورهای کینماتیکی اندام تحتانی و تنه در حین فرود تک پا توسط دستگاه موشن آنالیز جهت بررسی حرکات در صفحه حرکتی ساجیتال و فرونتال ثبت گردید. در مدت زمان تحقیق، گروه کنترل هیچ برنامه تمرینی مداخله ای انجام ندادند. جهت تجزیه و تحلیل فرضیه‌های پژوهش از آمار استنباطی آنکوا در نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.  

یافته ها

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که پس از هشت هفته تمرینات پرشی در شرایط خستگی میزان فلکشن زانو، فلکشن ران و فلکشن تنه در گروه تمرینی افزایش یافت (به ترتیب 0/001=p=0/002, p=0/001, p)، در حالی که کاهش معناداری در والگوس زانو، چرخش تیبیا و تیلت جانبی تنه مشاهده نگردید.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تمرینات پلایومتریک احتمالا می تواند در پیشگیری از آسیب های لیگامنت صلیبی قدامی موثر باشد. این تمرینات با تاثیر بر روی زوایای کینماتیکی مفاصل و افزایش فعالیت فیدفورواردی عضلات و توسعه کل سیستم عصبی-عضلانی از مکانیزم هایی که باعث آسیب لیگامنت صلیبی قدامی حین فرود می شود، پیشگیری می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!