بررسی رابطه بین معنای زندگی با سلامت جسمانی زوجهای متقاضی طلاق توافقی: نقش میانجی خردمندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از ابعاد موردبررسی زوج‌های متقاضی طلاق به خطر افتادن سلامت جسمانی این افراد است که حاصل روابط زناشویی آسیب‌دیده و نداشتن معنا و مفهوم مشترک در زندگی هست زیرا که زوج‌ها در حل مسایل پیچیده مرتبط بامعنا و هدایت زندگی به‌نوعی خبرگی یا خردمندی نیاز دارند تا بتوانند بر مسایل فایق آیند ولی در صورت نداشتن معنای زندگی، اختلاف و تعارض بیش‌ازپیش خواهد شد و مشکلات روان‌شناختی و جسمانی بیشتری را دامن خواهد زد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مدل رابطه بین خردمندی به‌عنوان میانجی در رابطه معناجویی و سلامت جسمانی در متقاضیان طلاق توافقی بود.

روش پژوهش:

روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی (رگرسیون چندگانه هم‌زمان) و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوج‌های متقاضی طلاق توافقی شهر مشهد بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس از بین دو مرکز مشاوره، تعداد 197 زن و مرد متقاضی طلاق توافقی پرسشنامه‌های پژوهش را تکمیل نمودند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش مقیاس‌های معنای زندگی (MLQ)، مقیاس سه‌بعدی خردمندی D-WS3)) و سلامت جسمانی (PHQ) بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی هم‌زمان و با استفاده از نرم‌افزار SPSS.21 انجام گرفت.

یافته‌ها:

نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مقیاس سلامت جسمانی با متغیرهای خردورزی و معنای زندگی همبستگی منفی معنادار و بین خردورزی و معنای زندگی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد (p<0/05) و همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با روش بارون وکنی و آزمون سوبل نشان داد که خردمندی نقش میانجی در رابطه معنای زندگی و سلامت جسمانی زوج‌های متقاضی طلاق توافقی ایفا می‌کند.

نتیجه‌گیری:

یافته‌های پژوهش حاکی از مدل خردمندی به‌عنوان میانجی بین معنای زندگی و سلامت جسمانی است، درنتیجه می‌توان بیان کرد که معنای زندگی از طریق خردورزی نقش موثری در سلامت جسمانی افراد دارد، لذا لازم است به آگاه‌سازی مشاوران و خانواده‌های ایرانی در رابطه با نقش و اهمیت متغیرهای موثر بر سلامت جسمانی پرداخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!