جلوه های باروری در هنر دوره ساسانی با تاکید بر نقوش ظروف فلزی
آثار هنری به جای مانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی و اقتصادی این دوره از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این میان آثار فلزی این دوره که از نظر تعدد و تنوع نقوش در نوع خود بی نظیرند، بهترین نمایندهء انتقال باورها و تفکرات جامعه خود محسوب می شوند، به همین دلیل تفسیر نقوش این آثار به فهم ما برای شناسایی باورهای مذهبی این دوره کمک می کند. نگاره های مونث به عنوان نمادهای باروری به صورت های مختلف در اساطیر بسیاری از تمدن ها شکل گرفته و مورد ستایش بودند. یکی از نقوش پر تکرار در تزیین ظروف فلزی نقش زنان است که به صورت زنی نیمه برهنه همراه با نقوش دیگر به تصویر درآمده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی به بررسی شمایل زن و نقوش همراه آن به عنوان نماد باروری بر روی ظروف فلزی دوران ساسانی پرداخته است. نتایج نشان دهنده آن است که جلوه های باروری در صورت های مختلفی چون آناهیتا، درخت تاک، کوزه، کبوتر، طاووس، انار، انگور، گل نیلوفر و کودک بر روی ظروف فلزی نمود یافته اند که همه صورت ها نشان از ایزد بانوی آناهیتا و نماد باروری دارد که ضمن تنوع و افزودن بر زیبایی دارای معنای واحدی می باشند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.