بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه یادگیری ترکیبی در کنار آموزش سنتی جایگاه ویژه ای در دانشگاه های علوم پزشکی پیدا کرده است. اما تاثیرگذاری آن بر روی عواملی چون خلاقیت و هوش معنوی نیازمند بررسی بیشتر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی هوش معنوی در رابطه باکیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درسال تحصیلی 98-97 انجام گرفت.

روش ها

مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تعداد 960 نفر بودند که از آموزش ترکیبی در سال تحصیلی 98-97 بهره مند شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 275 نفر برآورد گردید و دانشجویان به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های دیدگاه از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی گینس، خلاقیت عابدی و هوش معنوی کینگ (SISRI) بودند. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS و جهت تعیین نقش میانجی از روش چهار گامی بارون و کنی استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت (0/34=r) و هوش معنوی (0/39=r) رابطه معنی داری وجود دارد (0/00/1=P). همچنین بین هوش معنوی با خلاقیت (0/38=r) نیز رابطه معنی دار وجود داشت (0/001>P). بررسی نقش میانجی هوش معنوی و مولفه های آن نیز نشان داد که این متغیر در رابطه با دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت نقش میانجی جزیی و تعدیل گر دارد .

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، می توان بیان کرد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و هوش معنوی نیز توانست رابطه دو متغیر یاد شده را به صورت جزیی تحت تاثیر قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!