بیع عینه و رابطه ی آن با ربا
در فقه اسلامی آزادی اقتصادی و حلیت بیع بهعنوان یک اصل به آیات متعدد قرآنی از جمله: «و احل الله البیع» و احادیث نبوی و رویهی عملی دوران پیامبر (ص) استناد دارد با این وصف در جزییات و مصادیق اصل مذکور در میان فقها اختلاف وجود دارد. بیع عینه از مسایل مورد اختلاف، میان فقهاست؛ اختلاف در مورد این معامله، تنها مختص به حکم نیست، بلکه اختلافات گستردهای در مورد ماهیت آن نیت وجود داشته و فقها تعاریف متعددی از آن ارایه کردهاند. در این میان، مشهورترین و پرطرفدارترین تعریف، آن است که بیع عینه را «بازخرید نقدی کالایی میداند که شخص، آن را با قیمتی بیشتر و به صورت موجل، فروخته و هنوز ثمن آن را دریافت نکرده است». گروهی از فقها، بیع عینه (بر اساس تعریفی که ذکر شد) را در زمرهی معاملات جایت و مباحی به حساب میآورند که واجد همهی ارکان و شروط یک بیع صحیح است، بنابراین باطل دانستن این معامله با استناد به جاری شدن ربا در آن را فاقد دلیلی محکم از کتاب و سنت میدانند؛ اما در مقابل، گروهی دیگر برآنند که بیع عینه، ذریعه و وسیلهای آشکار برای انجام معاملهی ربوی است و از آنجا که وسیلهی هر عملی از نظر حکم، تابع آن عمل است، بیع عینه، حرام و ناجایت است. در حقیقت، پیروان این دیدگاه، بیع عینه را معاملهای صوری برای دستیابی به ربا و سودهای اقتصادی آن میدانند. بحث از حیل ربا به خصوص بیع عینه مسئله روز جامعه دینی است که در فقه شیعه و سنی از آن سخن به میان آمده است. چرا که ابتلای به قرض ربوی بیشتر بوده و حیل ربای قرضی که از آن جمله بیع عینه دارای اهمیت بیشتر میباشد از جمله آیات «إن تبتم فلکم رووس اموالکم لا تظلمون ولا تظلمون» و «یمحق الله الربا ویربی الصدقات» که در مورد ربای قرضی است چون ربا در مقابل صدقات واقع شده است و مناسب است بگوییم که منظور از ربای در آن، ربای قرضی است علاوه بر این، قرض ربوی در زمان نزول این آیات امری رایج بوده و آیه ظلم تمامی قرضهای ربوی را باطل کرد. نکتهی حایز اهمیت در خصوص این معامله، این است که اگرچه عنوان این معامله در جامعه از شهرت کافی برخوردار نباشد و حتی بسیاری از طالبان شریعت نیز حقیقت آن را به خوبی ندانند، اما بدون شک، مصداق عملی آن در جامعه وجود دارد و تاجران با انجام چنین معاملهای بیگانه نیستند. اختلاف دامنهدار در زمینه تعریف بیع عینه و عدم توافق علما دربارهی حکم آن از یک سو و مبتلا به بودن آن از سوی دیگر، ارایه پژوهشی دقیق و مستدل در زمینه تعریف و بیان حکم بیع عینه و ارتباط آن با ربا را ضروری گردانده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.