مقایسه تاثیر لیزر دایود 810 نانومتر و 940 نانومتر بر روی سلوباکتریوم موری در آزمایشگاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به نقش سلوباکتریوم موری در بروز عفونتهای دهانی، هالیتوزیس (Halitosis)، بیماریهای پریودنتال و ایجاد سپتیسمی و همچنین نظر به نقش مهم لیزر در مقایسه با موارد کاربرد عوامل ضد میکروبی ، مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر لیزر دایود 810 نانومتر  و 940 نانومتر  بر سلوباکتریوم موری در محیط آزمایشگاه انجام شد.

مواد و روش ها

این تحقیق به روش تجربی-آزمایشگاهی انجام گرفت. سویه استاندارد باکتری سلو باکتریوم موری در محیط مایع (Brain Heart infusion)  کشت و به مدت 48ساعت ، در دمای 37درجه سانتی گراد و CO2   10درصد انکوبه و سپس تعداد باکتری های موجود در محیط مایع تا غلظت استاندارد 1مک فارلند رقیق شدند. بعد از48 ساعت کلنی ها شمارش و به طور تصادفی به 5گروه تخصیص یافتند. در گروه اول (کنترل)،   sterile absorbent paper points در 50 میکرولیتر سوسپانسیون باکتری تهیه شده و در ابتدای کار به مدت 2دقیقه غوطه ور و سپس در پلیت خالی استریل قرار داده و در سرم فیزیولوژی استریل غوطه ور و پس از 30 دقیقه تمام paper points از پلیت برداشته شده و در 7میلی لیتر محیطBroth  letheen  غوطه ور و به مدت 1ساعت در 37درجه سانتی گراد انکوبه شدند. در گروه تجربی دوم لیزر دایود 810 نانومتر    ساخت شرکت Thor,Uk و در گروه تجربی سوم لیزر دایود 940 نانومتر  ساخت کارخانه Biolase, USA به این دو گروه  مدت 10ثانیه با توان 200mv  و ED =2.5 j/cm2 تابانده شد و در گروه چهارم و پنجم به ترتیب دو نوع آنتی میکروبیال کلرهگزیدین 0/2 % و هیپوکلریت سدیم 5/2 % استفاده شد و در نهایت میزان CFU به روش استاندارد  با شمارش باکتری تعیین شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار spss-20 و آزمون های کروسکال والیس و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

در تمام گروه های مداخله، میزان CFU سلوباکتریوم موری بعد از مداخله بطور معناداری کاهش یافت (0/05>p). میزان کاهش سلو باکتریوم موری در گروه هیپوکلریت سدیم 93 % ، در گروه کلرهگزیدین 92 %، در گروه لیزر دایود 810  نانومتر میزان 80 % و در گروه لیزر دایود 940 نانومتر میزان 60 % بود.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش در بین مداخلات مختلف، هیپوکلریت سدیم بیشترین و لیزر دایود 940 نانومتر  کمترین تاثیر را بر کاهش سلوباکتریوم موری داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!