طراحی مدل مفهومی فرایند پولشویی در فوتبال و ارائه راهکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

پولشویی یکی از فعالیت های غیرقانونی اقتصادی است که می تواند اثرات منفی ای در فعالیت های اقتصادی به بار آورد. هدف از این تحقیق شناسایی فرایندها و پیامدهای پولشویی در فوتبال و ارایه راهکارهایی برای پیشگیری از آن است.

روش شناسی:

این تحقیق با روش آمیخته انجام شد. در بخش اول(فاز کیفی) از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی برای انجام مصاحبه های عمیق استفاده شد. درمجموع 17 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و داده ها بر اساس رویکرد نظام مند طی یک فرایند سه مرحله ای کدگذاری شدند. در بخش دوم(فاز کمی) بر اساس نتایج فاز کیفی، پرسشنامه ای تدوین شد و پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه های تحقیق توزیع شد و از طریق تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری(SEM) داده ها اعتبارسنجی شدند.

یافته ها:

در بخش کیفی یافته ها نشان دادند که مقوله های اصلی شامل عوامل مداخله گر(عدم نظارت شفاف امور مالی)؛ بسترها (عدم سلامت ساختار اقتصادی)؛ علل(مسمومیت فضای اقتصادی)؛ طبقه محوری(پولشویی)؛ استراتژی ها و فرایندها(ولنگاری مدیریت اموری مالی) و درنهایت پیامدها(نقص کارکردی اقتصادی در فوتبال) هستند. در بخش کمی مدل نظری در حیطه تحلیل مسیر دارای برازش مطلوب بوده و از مفروضات تجربی- نظری مناسبی برخوردار بود.

بحث و نتیجه گیری:

پولشویی فرایندی است که امکان بروز آن در بستر فوتبال بسیار محتمل است. ازاین رو شناخت سیستمی فرایندهای دخیل در بروز چنین پدیده ای و توجه به آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا و براساس مدل فرایند پولشویی، به منظور پیشگیری از این فعالیت غیرقانونی در فوتبال باید نظارت شفاف امور مالی، سلامت ساختار اقتصادی و بهبود فضای اقتصادی جریان های مالی حاکم در فوتبال وجود داشته باشد تا از این طریق بتوان مدیریت کارآمد و سالم امور مالی در فوتبال را پیاده سازی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!