روش پخت قلقل شوشتری (آش سنتی شوشتر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

قلقل بر وزن سنبل آش سنتی شوشتر از جمله غوا سنتی خوزستان، که به روش خاصی تهیه و طبخ شده و شهر شوشتر مرکز اصلی تولید آن محسوب می گردد. این فناوری تامین کننده معیشت بخشی از ساکنین این شهر به لحاظ اقتصادی از گوشته های دور تا کنون است. قلقل ری شه در فرهنگ شوشتر دارد؛ به نوعی که مردم اعتقاد دارند در طول یک هفته، این غوای پر انرژی جز وعده های غواییشان باشد. این غوا، صبحانه اصیل و لویو مردم شوشتر است، که امروزه به عنوان عصدرانه و شدام نیز از ان استفاده فراوان می شدود. اما در اصل قلقل غوایی مخصوص برای مراسمات موهبی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان که نقش اساسی در رنگین نمودن سفره های افطاری مردمان این دیار به شمار می رود. هدف این پژوهش، معرفی و آشنایی بی شتر آش سنتی شوشترقلقل می باشد. کی برداری از قلقل آش سنتی شوشتر در نواحی دیگر استان باعپ می شود تغییراتی در مواد اولیه و نحوه پخت ان صورت بگیرد که این غوا را از حالت اولیه و سنتی خارج می کند. همچنین استفاده از نخودله به جای عدس و نیز اضافه کردن برنج به آن و در آخر تغییر در کیفیت و میزان حجم گوشدت مورد نیاز این غوای سنتی باعپ گردیده که طی گور زمان تغییراتی در طعم و رنگ ظاهری آن صورت گیرد و تغییرات عنوان شده در بالا کیفیت و شکل سنتی این غوا را تهدید کند. به دلیل پتانسیل بالا برای جوب توریسدت و خرید به عنوان صدبحانه ای لویو شوشتری و همچنین امکان صادرات غوای نیم آماده به صورت کن سروی به خارج از استان و حتی ک شور، حفظ آن ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 36
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2302089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!