اولویت بندی زیرحوضه های شهری به منظور کنترل سیلاب با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری AHP و Fuzzy_ AHP

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سیل یکی از بلایای طبیعی است که هر ساله در نقاط مختلف جهان موجب خسارت های مالی و جانی فراوانی می شود و محیط زیست را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. اولویت بندی زیرحوضه های طبیعی و شهری بر اساس آسیب پذیری در مواجهه با سیلاب می تواند نقش مهمی در سیاست گذاری ها و اقدام های مدیریتی به منظور مدیریت بهینه آبخیزهای شهری و طبیعی داشته باشد. به این منظور از تلفیق دو تکنیک تصمیم گیری AHP و Fuzzy AHP به منظور انتخاب ترجیحی، از میان گزینه های موجود برای کنترل و مقابله با سیلاب استفاده شد. شهر سنندج، مرکز استان کردستان با مساحت 6/3688 هکتار در غرب ایران و در بخش جنوبی استان کردستان قرار دارد. در این تحقیق با استفاده از 9 معیار مساحت، شیب متوسط زیر حوضه طبیعی بالادست، شیب متوسط زیرحوضه شهری، ضریب فرم حوضه، نسبت سطوح نفوذناپذیر به نفوذپذیر، تراکم زهکشی، ارتفاع متوسط زیرحوضه، سن بنا و ارتفاع ساختمان ها از سطح زمین دو روش نام برده شده برای زیرحوضه های شهری سنندج بررسی شد. نتایج نشان داد که بیشترین مقدار وزن نسبی متعلق به معیار «نسبت سطوح نفوذناپذیر به سطوح نفوذپذیر» است، که آنالیز حساسیت نیز بر اساس این معیار صورت گرفت. تعدادی از رتبه های به دست آمده در دو تکنیک با همدیگر تفاوت دارند، که با استفاده از روش میانگین وزن های نسبی اولویت بندی نهایی صورت گرفت. زیر حوضه شماره 4 در اولویت اول و زیر حوضه شماره 5 در اولویت آخر به منظور انجام اقدام های مدیریتی و مقابله ای قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 14
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2305118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!