مقایسه ی اختلال خواب، رضایت جنسی و ترس از کووید-19 در پرستاران شاغل در بخش های کووید و غیر کووید بیمارستان های شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

با توجه به اثرات همه‌گیری کووید-19 (COVID-19)بر سلامت روان کارکنان خط اول درمان به ویژه پرستاران، هدف ما در این مطالعه مقایسه ترس از کووید-19، میزان اختلال خواب و رضایت جنسی پرستاران شاغل در بخش‌های بستری بیماران کووید با پرستاران بخش‌های بدون بستری این بیماران بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقایسه‌ای، پرسشنامه‌های اختلال خواب پیتزبورگ، رضایت جنسی لارسون و ترس از کووید-19، توسط 160 نفر از پرستاران مشغول در شش بیمارستان شهر تهران (80 پرستار بخش‌های کووید-19 و 80 پرستار بخش‌های غیر کووید-19) تکمیل شدند. داده‌ها پس از ورود به نرم افزار SPSS.v25، به کمک آزمون‌های کای دو، تی مستقل، من ویتنی و همبستگی پیرسون آنالیز شدند. اخلاق در پژوهش و محرمانه بودن اطلاعات رعایت شده است.

یافته‌ها

در میان پرستاران شاغل در بخش کووید و غیر‌کووید به ترتیب، 8/83% و 3/76% دارای اختلال خواب بودند. از میان مجموع 79 شرکت کننده متاهل در دو گروه، به ترتیب 1/88% و 6/94% رضایت جنسی بالا گزارش کردند. میانگین نمره ترس از کووید-19 در دو گروه پرستاران بخش کووید و غیر‌کووید به ترتیب 91/5 ±01/20 و 29/6 ±55/19 بود. میان میانگین نمرات اختلال خواب، رضایت جنسی و ترس از کووید-19 در دو گروه اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد(05/0p>).

نتیجه‌گیری

عدم وجود تفاوت معنادار در بین دو گروه نشان می‌دهد که هر دو گروه پرستاران در خطر بالای اختلالات خواب و ترس از کووید-19 هستند. براساس این یافته‌ها، مداخله به موقع برای بهبود سلامت روان پرستاران و پیشگیری از بروز اختلال عملکرد آنان در دوران پاندمی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!