بررسی رابطه سلامت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان مرکز آموزشی- درمانی الزهرا اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

امروزه، سلامت اجتماعی به منزله یکی از ابعاد سلامت، در کنار سلامت جسمانی و روانی، نقش و اهمیت گسترده ای یافته است. «کییز» معتقد است بین سلامت اجتماعی با رفتارهای اجتماع پسند و مسئولیت پذیری در جامعه و جایگاه اجتماعی، رابطه مثبتی وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی همبستگی بین سلامت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان یکی از بیمارستان های دولتی شهر اصفهان در سال 1399 انجام گردید.

روش کار:

این مطالعه به روش پیمایشی و جامعه آماری آن، تمامی کارکنان یکی از بیمارستان های دولتی شهر اصفهان در سال 1399 می باشد. جامعه آماری 2600 و تعداد نمونه 340 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده گردید. از روش های آماری توصیفی، نظیر میانگین، انحراف معیار و نیز روش های استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون بهره گرفته شد.

یافته ها:

میانگین نمره سلامت اجتماعی جامعه مورد مطالعه، در مقیاس فاصله ای (0 تا 100) برابر 7/68 و میانگین نمره شاخص رفتار شهروندی سازمانی 35/71 می باشد. همبستگی بین سلامت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی، در سطح معنی داری 01/0 معادل 554/0 می باشد. بعد انسجام اجتماعی با ضریب همبستگی 621/0 بیشترین همبستگی با رفتار شهروندی سازمانی و بعد همبستگی اجتماعی، با ضریب همبستگی 111/0 کمترین ضریب همبستگی با رفتار شهروندی سازمانی داشت. 535/0R= و 286/0 R2=محاسبه گردید. ضریب رگرسیون نیز معادل 547/0 به دست آمد.

نتیجه گیری:

نتایج حاصل از آزمون فرضیات دو متغیره نیز نشان می دهد که بین سلامت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. به نحوی که با افزایش سلامت اجتماعی، رفتار شهروندی سازمانی نیز ارتقا می یابد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد، متغیر سلامت اجتماعی در تبیین رفتار شهروندی سازمانی موثر است و افزایش میزان رفتار شهروندی سازمانی تحت تاثیر افزایش میزان سلامت اجتماعی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2306104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!