تاثیر خستگی عملکردی بر تعادل ایستا و پویای زنان فوتسالیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خستگی یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر تعادل در ورزشکاران است. هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثر خستگی عملکردی فوتسال بر تعادل ایستا و پویای ورزشکاران فوتسالیست زن بود.

روش شناسی 

در تحقیق نیمه تجربی حاضر،22 نفر ازدانشجویان دختر فوتسالیست با میانگین و انحراف معیار سن 8/1 ± 20 سال، وزن 40/2 ±54 کیلوگرم، قد  73/5±161 سانتی متر  به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. خستگی عملکردی فوتسال توسط پروتکل تعدیل شده شبه فوتبال بانگسبو ایجاد شد. تعادل ایستا و پویا توسط دستگاه اسکن کف پا و خستگی توسط مقیاس بورگ قبل و بلافاصله پس از اجرای پروتکل خستگی اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون Tهمبسته و در سطح معناداری (05/0 =P) انجام شد.

یافته ها

میزان خستگی (54/1 ES=و 000/0=P) میزان نوسان مرکز فشار تعادل ایستا در محور قدامی- خلفی (59/0= ES و 007/0=P) و محور داخلی-خارجی (68/0=ES و 014/0=P) و میزان نوسان مرکز فشار تعادل پویا در محور قدامی- خلفی (042/0= ESو000/0=P) و محور داخلی- خارجی (016/0=ES  و 047/0=P) به طور معناداری متفاوت از پیش آزمون بود.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که خستگی عملکردی موجب افزایش نوسان مرکز فشار و به تبع آن کاهش تعادل می شود. این به معنای آن است که احتمالا در  اواخر بازی فوتسال شانس آسیب دیدگی بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 35
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2310919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!