مقایسه نانوفرمولاسیون با فرمولاسیون متداول هگزی تیازوکس و دیافنتیوران در کنترل کنه تارتن دولکه ای Tetranychus urticae Koch

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کنه تارتن دولکه ای از مهمترین آفات گلخانه ای و زراعی بوده و مبارزه با آن به دلیل مقاومت سریع به آفت کش ها، دشوار می- باشد. در این مطالعه، نانوفرمولاسیون برای هگزی تیازوکس و دیافنتیوران تهیه و از طریق زیست سنجی روی کنه تارتن دولکه ای با فرمولاسیون های تجاری هر کدام از آفت کش ها روی کنه تارتن دولکه ای مقایسه شد. براساس نتایج زیست سنجی LC50 هگزی-تیازوکس و نانو فرمولاسیون آن به ترتیب 188 و 87 میلی گرم بر لیتر و برای دیافنتیوران و نانو فرمولاسیون آن به ترتیب 256 و 139 میلی گرم بر لیتر بود. بررسی کارایی کنه کشی نانوفرمولاسیونهای سنتزی، حاکی از کاهش معنی دار دوز موثر آفت کش ها جهت ایجاد تلفات کنه بود. باتوجه به کارایی نانوفرمولاسیون در کاهش میزان LC50، خصوصیات فیزیکی آنها با میکروسکوپ الکترونی-روبشی (FESEM) و طیف سنجی مادون قرمز (FTIR) بررسی گردید. نتایج بررسی های فیزیکی نشان داد که نانوفرمولاسیون ها دارای اندازه تقریبی 30 نانومتر بوده که گروه های عاملی اصلی در پیک نانوذرات و آفت کش ها در پیک نهایی نانو آفت کش ها مشاهده شد. نتایج نشان داد که نانوهگزی تیازوکس و نانودیافنتیوران بطور موثر می توانند در کنترل کنه تارتن دولکه ای استفاده شوند. نتایج رهاسازی کنترل شده نانوفرمولاسیون ها، بیانگر عملکرد اختصاصی و قابل کنترل آن ها برای جلوگیری از هدر رفت ماده موثره آفت-کش و رسیدن به مکان هدف بود. بررسی فعالیت استراز، گلوتاتیون اس ترنسفراز و استیل کولین استراز بیانگر توانایی نانوآفت کش ها در ایجاد اختلالات فیزیولوژیکی در کنه تارتن دولکه ای بود. پیش بینی می شود که با کاربرد نانوفرمولاسیون، علاوه بر کاهش اثرات مضر بر موجودات غیرهدف، بتوان از تکرار بیش از حد سمپاشی و آلودگی های زیست محیطی کاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!