تاثیر هنجارهای حاکم بر تصویرسازی عاشورایی (مطالعه موردی: تصویرسازی میرزا علیقلی خویی از مجلس قصاص اشقیای کربلا به وسیله مختار ثقفی در طوفان البکاء)
تصویرسازان در تولید هر اثر هنری، بی شک متاثر از مجموعه ای پیشامتن ها و پیرامتن ها می باشند که غالبا به دلایل گوناگون، با ضریب تاثیر متغیر، در متن (تصویر) بروز می یابد، چنانکه این جریان در دوره قاجار (مقارن با ورود صنعت چاپ سنگی) نیز قابل بررسی است. در این هنگام کتاب های بسیاری مصور گردید که در این بین، طوفان البکاء به دلیل استقبال فزاینده از سوی مخاطبان، بارها مورد تجدید چاپ قرار گرفت. هدف از پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی پاسخ به این پرسش می باشد که میرزا علی قلی خویی به عنوان نخستین هنرمند شناخته شده در حوزه تصویرسازی کتاب های چاپ سنگی (دوران فعالیت: 1272-1263ق) تا چه میزان متاثر از هنجارهای جامعه در خلق مجلس قصاص اشقیای کربلا به وسیله مختار در کتاب طوفان البکاء، بوده است؟ یافته ها مبنی بر بررسی نسخه های انفرادی تصویرسازی شده از طوفان البکاء به وسیله خویی (1265ق، 1269ق، 1270ق، 1272ق الف، 1272ق ب، بی تا الف، بی تا ب) حاکی از آن است که با توجه به پیشامتن های موجود از این واقعه به مثابه گفتمان مکتوب (پایه: منابع قرون اولیه، همعصر: طوفان البکاء)، خویی هنجارهای سه گانه (قضایی: مجازات فیزیکی، نظامی: پوشش و ابزار نظامی، سیاسی: پیکرنگاری درباری) را مدنظر و با بهره گیری از تصویر، همچون رسانه ای پویا، گسترده و مورد استقبال توده، با نگرشی ویژه...
-
تحلیل مشکلات تعاونی های کشاورزی ایران: فراترکیب کیفی مقالات علمی
حسین فیض آبادی*، علی اکبر مجدی، غلامرضا حسنی درمیان،
نشریه توسعه محلی (روستایی - شهری)، بهار و تابستان 1403 -
پرسپکتیو در آثار چاپ سنگی سیدالشعرا (مطالعه موردی: تصویرسازی های کتاب بحرالفوائد)
زهره سرابی، *
نشریه فردوس هنر، پاییز 1401 -
فعالیت تجارتخانه های امریکایی در مشهد اواخر دوره قاجاریه
جلیل قصابی گزکوه*،
پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی، بهار و تابستان 1402 -
واکاوی ارتباط روایت تصویری و روایت داستانی در کتاب چاپ سنگی نوش آفرین گوهرتاج (1293ق)
تکتم الیاسی،
نشریه فردوس هنر، بهار 1401